måndag 22 januari 2007

Om Googles favoriserande och Lindas brösts dragningskraft

Upptäckte att besöksstatistiken på min blogg fått en rejäl boost över helgen. Lite underligt tyckte jag, eftersom jag varit bortrest och därmed varken skrivit något nytt eller promotat utöver det vanliga. I siffror var besökarna 43% fler, ca 300 st, från fredag till söndag jämfört med veckan innan. Blev självklart nyfiken på anledningen till detta och kollade besöksstatistikverktyget jag använder på bloggen för att få ledtrådar. Och jodå, de fanns där. Så här är det:

I torsdags råkade(?) Linda Rosing flasha brösten i samband med en spelning på FHM, vilket självklart uppmärksammades av flera kvällstidningar. Detta lockade tydligen ett stort antal att googla efter mer om detta, eller kanske mer exakt, efter ytterligare bilder på eländet.

Och just där finns förklaringen. Att googla på söksträngen linda rosing bröst (och liknande) ger 206'000 träffar. Som nummer två(!) bland dem hamnar ett blogginlägg jag skrev för en månad sedan. Man undrar ju liiiite över hur mitt inlägg hamnar så högt upp bland sökresultaten. KAN det ha något att göra med att jag använder Googles bloggverktyg..? Eller att jag dessutom använder AdSense..? Förmodligen spelar det in, men det känns lite sjukt att man tydligen blir så favoriserad av den anledningen och man kan ju undra hur mycket det påverkar besöksstatistiken på diverse bloggportaler.

Men i vilket fall, gratisreklam är det väl dumt att klaga över, så tack Google, och, jag trodde aldrig jag skulle ha anledning att säga det, tack Linda Rosing! En repris på nästa spelning..?

//Fred - som dock nöjt konstaterar att Linda och Google bara står för halva ökningen

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jaja, somliga gör ju vad som helst för att synas. ;)

Anonym sa...

Resten av ökningen är vi som blivit fredberoende. Jag har fortfarande inte fattat vad du jobbar med, men kan du inte säga upp dig och blogga på heltid?

Fred sa...

mommoko: Uppenbarligen. ;-)

trollhare: Gärna, det är bara det där med lönen... men kanske Google kan sponsra den också?

Mats "Shirou" Johansson sa...

Sponsra... bloggning? Det var en bra idé, du kan ju alltid pröva. Säkert många som bara väntar på att få sno sig en plats. ;3

Anonym sa...

Ja, jisses. Intressant att just ditt en månad gamla blogginlägg hamnade så högt, man tycker ju att sökrobotarna ska prioritera nyuppdaterat material? Men det ligger säkert något i att Google favoriserar. Hur som helst, nya besökare är alltid kul! :D
Till min bloggar hittar folk genom att söka på värsta schlagern, schlagerprinsessan och erik segerstedt. Bland annat. ;)

Fred sa...

tidus: Jag skulle förmodligen inte banga om jag fick chansen. :)

ellen: Haha... Erik Segerstedt ligger faktiskt högt bland sökorden hos mig också. Idoldeltagarna överhuvudtaget faktiskt, men mest Erik, Danny, Markus och Felicia.

Ponte sa...

Tänkte bara fråga hur du som också har blogger, har lyckats infoga besöksstatistikverktyget i din blogg, jag förvägras alla varianter av kod att infoga...

Fred sa...

ponte: Hmm... jag har inte haft några sådana problem. Man går bara in på Template -> Page Elements -> Add a Page Element -> HTML/JavaScript. Där lägger man in koden, sedan är det klart!