fredag 5 januari 2007

En grön dag

Idag damp den nya telefonkatalogen ned på hallmattan. Allvarligt, de skickar fortfarande år 2007 ut en telefonkatalog till samtliga svenska hushåll. 4,5 mille hushåll får vardera ett kg papper att bära ned till återvinningstationen. Är inte det höjden av resursslöseri när 85% av samma hushåll har internet hemma, och därmed tillgång till samma info via eminenta sajter som Eniro och Hitta? Funderar nästan på att skicka tillbaka den.

//Fred - som något överraskad inser att han rymmer miljömedvetande

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nu ska du inte vara sån. Telefonkatalogen är den absolut bästa litteraturen när du har svårt för att somna. För att inte tala om hur bra den är att lägga under benen i huvudändan på spjälsängen. *hihi* Det gäller bara att hitta rätt användningsområde ju.

Anonym sa...

haha Jag måste vara världens aspigaste person för när jag var yngre brukade jag med stor behållning läsa telefonkatalogen. Inte för att somna utan för att jag var uttråkad. Rejält uttråkad.

Oswald sa...

Du saknar inte telefonkatalogen förrän strömmen gått och du står där utan nummer...

Anonym sa...

usch, ja. jag måste erkänna att jag hade mina dubier, då jag redan 1998 - internet nerd, yes, - hade det tvivelaktiga nöjet att marknadsföra Din Del. Sååå osexigt, sååå out-of-date, sååå-jobbigt... (hittade hit via min wilda fru) peaceloveandråkkenråll

Kim da Costa sa...

Visst är det knäppt!?
Himla onödigt.

Fred sa...

mommoko: Men åhh... jag somnar säkert lika fint till 88 års upplaga!

trollhare: Ok, du vinner, så tråkigt har jag nog aldrig haft, även om jag brukar beklaga mig. :)

oswald: I ett sådant extremläge fungerar förmodligen inte telefonen i alla fall, och jag skulle förmodligen kunna surfa/ringa fram ett nummer via mobben, så länge den inte också är borta.

robrunsthlm: Usch, låter förnedrande. Känner igen känslan från när jag satt och försökte kränga Telia precis när telemarknaden släpptes fri. :-S

Kim M: Fruktansvärt onödigt!

Anonym sa...

Håller absolut med! Har tänkt så i ett par år nu! De som vill ha en katalog skulle väl kunna beställa en på något sätt!? Eller hämta i en teliabutik!?

Anonym sa...

jag kan inte annat än hålla med. Som tidigare företagare så är det inte så kul att betala en liten del för att synas i pappersversionen och nästan lika mycket till för att få samma info på nätet...lite löjligt är det allt.. Och som du säger, ett kilo papper att eld..sorry, bära till återvinninge, ibland i oläst skick. Besparingar 2008?

Fred sa...

bim: Ja det vore betydligt bättre att kunna hämta eller beställa en själv om man vill!