lördag 27 januari 2007

Nedräkning melodifestivalen - 7 dagar kvar

Om en vecka är det dags för Melodifestivalens första deltävling. Jag tänkte därför räkna ned dagarna dit genom att varje dag frossa i mellominnen och nördfakta kopplade till melodifestivallåtar de flesta förutom de närmast sörjande glömde redan veckan efter de deltog.

Först ut: Anna Book, som ju gör comeback i år med låten Samba sambero. De flesta minns ju att hon deltog 1986 med ABC, men hur många minns att hon gjorde ett nytt försök året efter med Det finns en morgondag, med text av Ingela "Pling" Forsman? Well, det finns skäl till att det har glömts.

Flickstackaren, (hon var 16 bast då), drogs med flunsa innan tävlingen och fick därmed stå för årets ska-hon-ställa-in-rubriker. Ställde in gjorde hon dessvärre inte. På scenen tappade hon bort melodin i första versen, kom aldrig riktigt ikapp och fanns sedan inte med bland de fem låtar som gick vidare till andra omgången. Det ryktades att hon lämnade tillställningen storgråtande och efter det skulle det alltså dröja 20 år innan hon vågade sig på en comeback. Jag smyglånade syrrans Anna Book-LP Längtar när ingen var hemma, förmodligen ganska ofta, eftersom jag upptäckte när jag fick höra den igen häromåret att jag fortfarande kan alla texterna.

Här är hennes framträdande från 1987, med Anna stylad av mamma Marita, komplett med läppglans, tantklänning och den obligatoriska tuperade 80-talsfrillan. Lyssna och njut! Eller nåt.

//Fred - som fortsätter gräva mellominnen

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men gud vad hemskt!
Jag har aldrig sett det där klippet. Hon ser ju helt skräckslagen ut när hon tappar bort sig. Och hon sköter det väääldigt oproffsigt måste jag säga (ur en ren yrkessynvinkel). Hon är inte så bra på att låtsas som om det regnar. Hoppas det går bättre den här gången. Eller gör jag? Hm.

Anonym sa...

Hjälp. Här går jag runt och inbillar jag mig att jag aaaaldrig ska sänka mig till att bli en vanlig schlagerfjolla, jag ska ju vara såååå underground. Ändå: gissa varför jag inte tänker åka till Stockholm nästa helg? Jag måste vara säker på att orka sitta uppe...

Fred sa...

bobby: Ja hon ser verkligen skräckslagen ut. Man att hon bara var 16 tycker gör att känns lite lättare att förlåta.

trollhare: Haha... låter rätt schlagerfjolligt tycker jag!

Anonym sa...

Men aj vad falskt hon sjunger. Och allt är bara fel, fel, fel. Stackars Anna. Men, jag läste nånstans att orkestern började spela fel låt? Eller?

Fred sa...

ellen: Ja illa låter det verkligen! Orkester spelar rätt i det här fallet, men det har ju hänt andra gånger att de spelat fel!