onsdag 31 januari 2007

Schlagerutmaning

Antar att det är lika bra att rida vidare på schlagervågen och anta R1 & R2's schlagerutmaning. Den verkar i det närmaste ohejdbar och kommer säkert att fortsätta dominera bloggen ett bra tag. Here it goes:

Fem favoritlåtar: Ruskigt svårt att välja, men ok, fem: Hela världen för mig/Sanna Nielsen, Okey okey/Lili & Sussie, Juliette och Jonathan/Lotta Engberg, Om natten/Arja Saijonmaa, Handen på hjärtat/Sofia Källgren.

Favoritartister: Alcazar, Lena Philipsson

Första minnet: När jag med familjen besökte min faster i Malmö och såg Carola ta hem segern med Bibeln i hand 1983.

Största minnet: Finalen i Globen 2002. Stämningen precis nedanför scen var grym - allsång och lyckorus finalen igenom.

Antal finaler/delfinaler på plats: 4

Mest underskattad låt: Underskattad av vem? Men ok, det finns flera, ett exempel bland sådana jag inte redan nämnt i veckan: Still believe/Jocke Bergström.

Mest överskattad låt: Jag har väldigt svårt för Carola, även om jag jobbade hårt för att gilla I evighet. Så, svaret får bli samtliga hennes låtar, och i synnerhet Fångad av en stormvind.

Bästa vinnaren: Cliché, men utan tvekan Det gör ont/Lena Philipsson

Värsta vinnaren: Fyra bugg och en cocacola/Lotta Engberg Så många bra låtar och ändå lyckas man välja den!

Tre favoritår: 1986, 1989, 1999. 1989 är klar etta. Nästan hela startfältet är favvos som håller än.

Sämsta året: Som "alla" andra, 1994. Inte en enda bra låt!

Låt jag skäms för att jag gillar: Haha... nä, det finns ingen sådan låt. För de som bryr sig är credförlusten tillräckligt stor om man överhuvudtaget nämner att man gillar schlager.

Låt alla gillar utom jag: Ok, med risk för att svära i kyrkan; ALLA verkar gilla Jag ljuger så bra/Linda Bengtzing. Jag är såå trött på den!

Så laddar man bäst för en final: Genom att se till att ha stenkoll och helst ha hunnit lära sig låtarna utantill. Skivsläppet på StatOil börjar bli tradition.

Så ser man bäst en final: Man måste se till sig att omge sig med folk som verkligen vill se finalen, helst med lika stort intresse, även om det inte är lätt att hitta sådana. Lägg till söta drinkar, partyhumör, glitter, schlagerquiz och obligatorisk röstning och resultatet blir garanterat guld så länge inte Martin Stenmarck vinner.

Inför Årets Melodifestival

Fem favoritartister i år: The Ark, Måns Zelmerlöv, The Attic feat. Therese, Jessica Andersson, Magnus Carlsson

Störst förhoppning: Ahh... jag gillar Måns. Det vore kul om ett nytt namn som dessutom har en bra låt lyckas bra. En pudel eller en Caroline W duger alltså inte.

Minst förhoppning: Att folk plockar bort Magnus Uggla tidigt. Jag kommer dock att hoppas in i det sista.

Förmodad bästa delfinal: Delfinal 3 i Örnsköldsvik.

Skrällvarning: Elin Lanto.

Vem vinner till slut? Helt omöjligt att gissa, men det vore kul att skicka the Ark.

//Fred - som skickar med en mellofavvo i egen kategori

1 kommentar:

Hanna Johansson sa...

Hahaha, Grillvagn-låten! Gud vilken nostalgitripp.