söndag 7 januari 2007

Eragon - muppar på valium

Var på bio och såg Eragon igår. Jag var skeptisk redan i förväg, och nu med facit i hand visar det sig mer än väl berättigat, så jag ger mig på att skriva en liten sågning. Eller vad fan, jag tror jag sågar hela fantasygenren när jag ändå håller på.

För egentligen började det redan när jag somnade drygt halvvägs in i första försöket att se Sagan om ringen. Det var bara alltför mycket av mupparna på valium. När en polare efteråt var helt till sig i trasorna över hur tänd han var på en dvärgtomte med tydliga strumasymptom kändes det som droppen. Jag lyckas helt enkelt inte engagera mig i fantasivärldar där allt är svart eller vitt, där såväl hjältar som fiender ser ut som om deras förfäder utsatts för radioaktiv strålning och där alla problem har lösningar av typen spontant tungotal som utlöser jordbävningar alternativt plötslig insikt om att man besitter ett magiskt svärd/trolldryck/whatever, ett faktum som alltid är som bortblåst ur hjältens sinnevärld ända tills döden är nära förestående.

Eragon går i samma stil. Vår hjälte, Eragon (Ed Speleers), slåss mot onda komposthögar, killar med svår munherpes, psoriasis och taskig tandhygien och andra fragglar. Självklart vinner han fajterna enligt ovanstående standardmodeller. Kan sträcka mig till att ge ett litet plus för draken, Saphira, resten känns som en lång gäspning i sällskap av platta karaktärer iförda billiga maskeraddräkter.

Så, med risk för att stå ensam mot världen och utmåla mig själv som en fantasilös tråkmåns - don't believe the hype, vilken film som helst som inkluderar korkade highschoolelever och blodtörstiga snubbar i hockeymask engagerar mer och har högre identifikationsfaktor än Eragon och dess filmsläktingar.

//Fred - fantasifull som fan, när det behövs

12 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket roligt inlägg och jag håller helt med dig!
Sagan om Ringen måste varit det tråkigaste jag någonsin sett.
Det enda som glädjer mig är att jag hade tillräckligt med vett att inte se den tredje filmen.
Eller så har vi missat hela tjusningen.

Anonym sa...

hmm..*S*. Låter inge vidare den.
Tror jag kollar in Harry Potter nrä den ha r premiär i stället :-)
*kram*

Anonym sa...

Ang. din kommentar hos mig. Klart man vill se hur du ser ut, men du har ju liiiite större anledning att dölja din rätta identitet. ;) Men skulle du få en jättelust att visa en bild på dig själv så kan du ju alltid maila den. *hihi*

Mats "Shirou" Johansson sa...

Jag håller helt och hållet med. Första Sagan om Ringen orkade man precis se, andra gav jag bara en skeptisk blick och den tredje sket jag fullständigt i. Vi skulle för den delen se den tredje filmen i skolan, men jag satte mig vid en dator istället. Mycket mer underhållande. =P

Fantasy à la Sagan om Ringen ska hålla sig till böcker och spel, tycker jag. ;)

Anonym sa...

..men det verkar som du inte står ensam mot fantasivärlden, trots allt. För här är en till. Och jag förstår nästan ingenting om vad som är så fascinerande. Verkligen inte. Minns att jag tyckte tomten var någorlunda spännande fram till jag var 5. Ja, ungefär på den nivån är det. Tråkig? Nej, snarare en realist utan behov att fly undan en riktig värld som inte är så pjåkig alltid.

Anonym sa...

Du tog dig mao aldrig till Sagan om ringen 3?
Det gjorde jag.
Och FY FAN.
Jag satt filmen i genom på nålar och skrek: "MEN SLÄNG DEN JÄVLA RINGEN NU FÖR FAN DIN DUMMA JÄVLA HOBBIT."

Fred sa...

Ahh... känns riktigt gott att inte vara helt ensam om de åsikterna! Har känts som om precis alla bara ääälskar de filmerna.

mommoko: Får fundera lite. ;-)

dexo: Nee... jag har faktiskt fått DVD-boxen med Ringenfilmerna, men den står och samlar damm.

Anonym sa...

*ofantligt avundsjuk på mommoko och utmanar på duell i gryningen*

Fast vill jag egentligen veta hur min favoritvampyr ser ut? Hm... Kanske bäst att inte bli besviken. Du kanske ÄR Runar i hockeyfrilla iaf...

Åter till ämnet: Jag trodde jag var ensam om att tycka det. Fantasy är för fjortisar. Gamla klassiker ska det vara. Har tom. läste en hel kurs på universitetet i "The Gothic Novel"...

Anonym sa...

Trollhare: Jag stod här och väntade i gryningen, men inte dök du upp inte. Fast vi kanske inte stod i samma grynig. *s*

Oswald sa...

Oh, skönt att vi ändå tycker sjukt olika inom något iallafall.

Anonym sa...

*hahaha* nej du, du e inte ensam :-) Jag somnade oxå under "Sagan om ringen", tyckte att filem var helt crap. Inte värd att ses och såg att trilogin kom under julhelgen men undvek den helt. Många av mina kompisar är helt frälsta i Ringen filmerna men jag förstår inte varför.

Fred sa...

Oj oj oj... lugna och fina nu här, Trollhare och Mommoko!

Oswald: Haha... ja det känns faktiskt riktigt skönt att höra!

Charlie: Jo, såg också att de sändes, men lyckades undvika dem.