onsdag 24 januari 2007

Skivan dör en ovärdig död

Metro skriver idag om GLF's sammanställning över 2006 års mest sålda album och singlar. De menar att trots att skivförsäljningen går ner kan vi trösta oss med att åtta av de mest sålda albumen är svenska. Jo men tjenare. Det är verkligen anledning att slå sig för bröstet när listan toppas av två album fyllda med skåpmat (Peter Jöback och Lars Winnerbäck). På plats tre kommer första albumet med nytt material - och det spelades in på mindre än en vecka och släpptes precis innan året tog slut (Markus Fagervall). Jo heja Sverige liksom.

Singellistan är inte mycket bättre. Mest sålda singel förra året var Elias Zlatanhyllning Who's da man. Visst, killen är charmig och låten var väl åtminstone lite kul veckorna innan Sverige ramlade ur VM. Men därifrån till årets mest sålda singel..? På topp fem finns också Cascadas ostiga Everytime we touch och Basshunters sommarspya Boten Anna. Samtliga tre tycker jag hör till förra årets absoluta lågvattenmärken.

Skivförsäljningen är utan tvivel döende och den dör dessutom en ovärdig död helt utan stil och klass.

Avslutningsvis, på tal om brist på stil och klass, årets sellout - Basshunter som brutalslaktar sin egen hit för att klämma fram några sista slantar och förstärka sin image som datanörd:

//Fred - som faktiskt inte köpte en enda fysisk skiva förra året

4 kommentarer:

Mats "Shirou" Johansson sa...

Jag köper faktiskt skivor fysiskt hellre än digitalt eftersom jag har hört så många ruskiga historier om hur skydden på filerna verkligen kan göra musiklyssnandet surt för en. Dessutom är det ännu svårt att få tag på obskyr musik så det blir fortsatt nerladdande och köpande i butik från min sida. ;3

Men jag kan faktiskt inte hålla med det du sa om Cascada. Bra mycket bättre än de flesta samlingsskivor för trance, de brukar innehålla 75% skit, 15% dugligt och några få guldkorn. ;P

Kim da Costa sa...

Jag saknar tiden då man gick och LÄNGTADE efter att en singel skulle släppas. Vecka efter vecka väntade man och äntligen fick man köpa den. Sedan samma sak med albumet. Å! Fina tider. Nu är det bara slit och släng. Urtrist.

Fred sa...

tidus: Jag har köpt massor med skivor under åren, och svurit att inte sluta. Men det har jag tydligen trots allt. Framför allt beror det nog på tillgängligheten, som är så mycket större digitalt. Och nej, ingen som slaktar balladklassiker med ett surt beat får cred hos mej. :-D

Kim M: Jaa... håller med. Saknar faktiskt den känslan! Och när man sedan äntligen satt där och kunde spela den, med fodralet andaktsfullt i handen.

Dennis Alexis Hellström sa...

Jag skulle ALDRIG köpa en downloadskiva. De är meningslösa och har sämre ljudkvalité än om man rippar från en CD. ;)