torsdag 4 januari 2007

H är ute


H aka Ian Watkins, före detta medlem i numera insomnade synkdansande ABBA-soundaliksen Steps kommer ut i en intervju i the Sun idag. För vem som helst med en hyggligt fungerande gaydar känns det väl inte direkt som en chock dock.

Han berättar om hur han var byns enda bög hemma i byn Cwmparc (en vokal!) i Wales och den långa resan därifrån ut ur garderoben. Trots att han hade ett långt förhållande med Steps manager under deras storhetstid dolde han sin läggning inför fansen, bl.a. genom att påstå att han dejtade Britney Spears som visste att han var gay och backade upp honom. Han vågade helt enkelt inte, och tyckte inte att han var färdig med sig själv. Lite underligt kan man tycka. Vill man dölja sin läggning kanske inte gayklubbsallsångsrefränger och supersynkroniserade dansnummer är ett förstahandsval av coverup att rekommendera?

Popjustice väljer att raljera över det faktum att han inte kom ut under tiden med Steps, "trots att det hade kunnat ge en känsla av att vara en förebild och inspiration för andra som är den ende bögen i sin walesiska by, men visst, det är ju sådant som popstjärnor inte gör nuförtiden".

Jag tycker snarare att hans historia är en påminnelse om att popstjärnor faktiskt också är människor. Ingen kan lägga ett ansvar på någon att vara en förebild och komma ut bara för att man är offentlig. Resan mot att hitta sig själv är knappast enklare om man gör den i en spotlight.

Avslutningsvis, min favvovideo med Steps, Deeper shade of blue, där medlemmarna under synkdansandet transformeras till öhh... gay superhjältar? Förutom kanske just H, som blir en mutation mellan C3PO och Plåtman. Här fick man dessutom för första gången möjlighet att se att gruppens andre snubbe, Lee, faktiskt är en riktig hunk under den fånflinande frikyrkopojkefasaden.



//Fred - som tar ett varv genom Steps backlist

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men GUD. Detta chockerade mig minst lika mycket som när Peter Jöback kom ut!

Jag brukar tycka att kändissajter är lite orättvisa mot människor som kommer ut... men ärligt talat - han är 30 bast; bör han inte ha lite självdistans och inse att alla insåg att han var en homofil? Eller? Han var ändå inte i självförnekelse när han var med i bandet...

Men ändå, så skulle jag kunna tänka mig att mysa med honom. Han får bli min kändismysfantasi, sjukt nog.

Fred sa...

tommie: Nja, nu överdriver du, jag blev fullständigt däckad av att få veta att Jöback är bög. ;-)
Men jo, skulle väl gissa att han fattade att folk förstod, men så länge man själv inget sagt går det ju att slå ifrån sig om man har lust. Själv hade jag dock hellre myst med Lee. :)

Oswald sa...

Oh, såg du inte Lee i den där Boyband-såpan för ett tag sedan...
Sicken tomte.
Jag skulle välja någon av brudarna om jag var tvungen att mysa med NÅGON i Steps.

Dessutom är jag lite trött på att Lee fortfarande är så otroligt bitter över Stepsupplösningen att ett återförrenande känns ljusår bort... I love Steps! :)

...och självklart har jag därför Steps-DVDn med alla videos och deras fantastiskt underliga easter eggs. :P

Fred sa...

oswald: Lee är en fjant, men en fuckable fjant. :) Och han håller väl fortfarande på med sitt nya band (som definitivt inte låter Steps)?

Anonym sa...

Alltså, nu vill jag bara påpeka att jag inte faktiskt vill ha SEX med H! Jag ser honom mer perfekt för att ligga och mysa på en lat söndagsmorgon. Sedan så skulle vi borsta varandras hår och prata om hur fantastisk Kylie Minogue är och fnissa lite åt det senaste kändisskvallret! Lee skulle jag endast ha brutalt sex med, men mysa? Och försöka ha en konversation med? Njae...

En bög för varje tillfälle and all that.

Fred sa...

tommie: Ja men det är väl självklart, H skulle på sin höjd funka för en mysig liten julgransplundring, med Lee däremot skulle det bli åka av, därmed inte sagt att vi skulle UMGÅS, herre gud! :-D