onsdag 31 januari 2007

Nedräkning melodifestivalen - 3 dagar kvar

Bara tre dagar kvar till första deltävlingen nu! För de flesta är det en merit att ha varit med i Melodifestivalen. Men inte för alla. Suss von Ahn nämner t.ex. inte sitt deltagande med ett ord på sin MySpaceprofil. Och Henrik Wikström, som deltagit som låtskrivare till bl.a. Efharisto, Min kärlek och Etymon säger att Jag pratar helst inte om när jag var med år 2000.

Vadan detta..? Det KAN ha att göra med att de före sitt deltagande år 2000 som Avengers med låten När filmen är slut talade vitt och brett om Melodifestivalen som ett avstamp för deras karriär som duo, om skivsläpp och utlandslansering. Det är väl i och för sig en kanonidé - om man inte använder sina tre minuter åt konstant falsksång och att se allmänt vilsen ut. Dessutom lärde min sångpedagog mig att man absolut inte får klättra på flygeln redan när jag var åtta. Noll poäng och sista plats matchar låtens engelska titel perfekt: When a movie's got a sad end. Nåja, Wikström har väl fått en del återupprättelse sedan dess trots allt, och vi hade riktigt kul hemma i tvsoffan. Men årets deltagare kanske kan se det som ett gott råd; en lagom låg profil kanske inte är dumt?

Känns liiite trist att bara bjuda på falsksång, så det får bli en låt till idag. Men en låt som har en röd tråd till Avengers. Von Ahn har precis som Wikström också annan melloanknytning; hon har körat på flera melodifestivallåtar på skiva. Ovan nämnda Wikströmbidrag t.ex. Hon är dessutom ena halvan av duon KaZu, vars andra halva deltog i melodifestivalen 1986.

Ett riktigt guldår. Konkurrensen med Lena Philipsson, Style, Sound of Music och Anna Book var hård, vilket ledde till att Karin Risberg hamnade utanför finalen trots en riktigt bra låt, Stopp stopp stanna, skriven av Kee Marcello och Peo Thyrén. Den är alldeles för bra för att glömmas:

//Fred - som laddat med bubbel inför lördagen

5 kommentarer:

eurofivestar sa...

Det kommer nog inte som en överraskning, men jag ÄLSKAR Avengers!!! Okej, inte så mycket live, men på skiva är den en mästerverk, och särskilt på engelska.
Jag har nu lagt upp Annica, Lizette och Photogenique på min sida. Enjoy :)

Fred sa...

Eurofivestar: Haha... nä jag börjar förstå att jag inte har anledning att bli förvånad. ;-) Tack så hemskt mycket för att du lade in låtarna!

Anonym sa...

Wow! Karin Risberg minns jag. Minns jag inte fel så finns singel med i min samling. Jag gillade låten grymt mycket iaf.

Anonym sa...

Tack för nostalgin! En riktig storfavorit. Ska nog leta fram den där vinylbacken jag har iallafall.

Fred sa...

eva och ulrika: Visst är den bra! Jag skulle bra gärna skaffa en grammofon, det är trist att vinylbacken bara står där, otillgänglig.