tisdag 30 januari 2007

Nedräkning melodifestivalen - 4 dagar kvar

Torbjörn EkAftonbladets schlagerblogg hoppades att jag ska skriva om Annica Burmans I en ding ding värld under veckan. Men nae... den fanns med på listan över sådant jag skulle vilja ha med, men det föll på att den inte finns utlagd på YouTube. Så, ett upprop till alla er mellofans där ute; ni har en del jobb kvar att göra innan melodifestivalen är komplett på YouTube! Börja gärna med Annica!

Det fanns mer jag blev tvungen att hoppa över av den orsaken. Nöjet med Melodifestivalen ligger långtifrån bara i bra låtar, duktiga artister, nya stjärnor som tänds, kul kläder, glitter och glamour. En minst lika stor del av nöjet är felsteg, falsksång och magplask.

När det 1997 annonserades att Ace of Bases motor Jonas Joker Berggren skulle bidra med en låt till årets festival var förväntningarna skyhöga. Att kunna skicka ett The sign-syskon till Eurovision Song Contest kändes som en garanti för en bra placering. Ända tills dagen var inne och de båda killarna i Photogenique framförde Jokers Nattens änglar. Låtens första rader lydde...

Oscar Wilde här och nu i Utopia
leker gömma nyckeln
överkörning på Holiday Inn
luften vibrerar

...och fortsatte i samma stil. Hittills är den helt ohotad i klassen Kvalificerad Rappakalja. Kan man annat än älska sådant? Eller jo, det kunde man. 0 poäng och en sista plats kan väl knappast kallas kärlek. (Youtuba in den snarast, någon!) Update! Jag blev bönhörd! Eurofivestar lade in klippet, så här är trots allt Photogenique:

Men den har konkurrenter. Bland 1992 års låtar fanns en med titeln Venus butterfly. Vad fan var Venus butterfly? En travhäst? Det här, ungdomar, var långt innan alla svar enkelt kunde hittas via Google, och gymnasiets bibliotek gav ingen ledtråd. Låten skulle framföras av Angel, tjejgruppen från Degerfors vars bidrag till musikhistorien annars består i textraden Sommaren i city 1990, kommer du ihåg mig? Texten sades vara skriven av Nick Borgen, men eftersom han var norrman fick Bert Karlsson himself stå som upphovsman till texten.

Kvällspressen beskrev snart diffust Venus butterfly som en sexteknik, vilket inte sade en hyggligt oskuldsfull 18-åring någonting. Mer än möjligen att ordet "venus" gjorde det mindre intressant att rota vidare i.

Om Angels fiasko i festivalen berodde på att ingen förstod någonting eller på precis raka motsatsen låter jag vara osagt, men liiiite roligt är det faktiskt att man lät tjejerna sabba sin karriär på tre minuter genom att på bästa sändningstid sjunga om hur de längtar efter avancerad underredsbehandling Venus butterflystyle. Visste de vad de sjöng..?

//Fred - som glatt sjunger med

13 kommentarer:

Anonym sa...

Var det inte två medelålders män i Kermit-dräkter som gjorde ett försök att rappa? Kan det ha varit förra året?
Ibland tror man att dom tar med bidrag bara för att se dom plågas...

Anonym sa...

Angel-året var ju annars en höjdare.

Det var ju året som nåt dansband sjöng Upp, flyger vi upp, med samma melodi som disneys Nalle Puh-signatur, men framför allt var där mängder med låtar som jag fortfarande får på hjärnan då och då, men som det inte tycks vara nån annan som minns.

Kikkis "En enda gång" - helt fantastisk, Anna Nederdal med sin skumma ballad och Thérèse Löfs Ingenting går som man vill. Och det var bara låtarna man INTE minns.

Lizette och Bizazz var självklar favorit, och Maria Rådstens Vad som än händer. Överstylade Py Bäckman borde däremot struntat i comebacken och gett Långt härifrån till nån annan.

Mats "Shirou" Johansson sa...

Wtf? Låtar ni dissar gillar jag, fast texten förstår man inte mycket av (Venus Butterfly, dvs). Därför jag gillar musik så mycket, man kan dra egna slutsatser... ;3

Btw, inte så jättejättelänge kvar till helgen nu! ^^

Sara Ödmark sa...

Herre jösses... :)
Vilken fantastisk nedräkning förresten, jag njuter i stora drag! (Helt utan Venus Butterfly-influenser)

Anonym sa...

MEN FÖR HELVETE! Jag sitter och irriterar ihjäl mig på att tjejerna gör step-touch åt olika håll. Ska det vara så svårt att göra steg ihop åt SAMMA håll som de andra?

Jag blir lycklig av att dagens festival e lite bättre koreograferad. Men om 15 år så kommer folk sitta och irritera sig över att vår festival e för överkoreograferad...

Dennis Alexis Hellström sa...

Jag älskar Angel! Lyssnade på hela CD:n i dag faktiskt. :) De är rätt sköna fast inte lika bra som Troll, Lili & Sussie och Ankie Bagger. :)

Fred sa...

johan: Haha... inte kermit kanske, men jo, du har rätt. :-D

tobbe: Ja Lizette borde ha vunnit 92... och En enda gång är min Kikkifavvo!

Tidus: Här dissas inte! Hatkärlek är också kärlek. :-)

saom: Det här är riktigt kul att skriva!

bobby: De var knappast fullblodsproffs... som du. ;-)

Bimbo Boy: Ankie Bagger ligger väldigt bra till i klassen Mest Melodifestivaliga Artist Som Inte Deltagit.

eurofivestar sa...

Angel är bara sååå bäst :)

Jag lägger in Photogenique lite senare, men har tyvärr inte MF 88 på band... Någon annan?

Mats "Shirou" Johansson sa...

"Här dissas inte! Hatkärlek är också kärlek. :-)"

Vågar jag tro på det...? ;P

Nej men, nu är det onsdag. Halva veckan har gått. Inte länge kvar alls~. <3

Oswald sa...

Men huuuur kan ni gilla Lizette, pojkar??

Thérèse Löf och Maria Rådsten ägde det där året. :)

eurofivestar sa...

Håller helt 100% med Oswald. Jag tål inte Lizettes pipa!

Fred sa...

eurofivestar: Åh... nu blir jag nästan sugen på att skriva en önskelista. :-P

Ossie & eurofivestar: Det enda som hindrade att Lizette fick ett helt inlägg den här veckan var att hennes Sången över havet inte finns på YouTube. Har en maffig story om hur man kan göra sig en helkväll med en halvflaska vodka, schlagerintresserat sällskap, en tub helium och Lizettes mellolåtar. :-D

Unknown sa...

Själv diggar jag schlager men helst utan konceptet schlager-festivalen...