måndag 15 januari 2007

Är du passiv eller aktiv?

Kön till kopiatorn var lång i förmiddags. Ett gäng kollegor stod och diskuterade något i väntan på att komma först. Jag ställde mig sist och var snart långt borta i tankarna. Tills någon plötsligt hade ställt mig en fråga. Jag ryckte till, inte bara för att jag inte var helt mentalt närvarande, utan för vad Berit hade frågat om:

- Fred, är du aktiv eller passiv?

Va..? Så fräckt! Inför alla kollegor har hon mage att fråga om jag glatt utforskar chokladgrottornas mysterier eller föredrar att hålla mig at köttpålens receiving end. Nog för att hon sagt skumma saker förut, men det här tog nog nästan priset. Inombords växte sig ett How very dare you mullrande allt starkare.

Jag insåg dock hyggligt snabbt att jag borde ställa mig ordentligt frågande till om hon verkligen är tillräckligt insatt i bögarnas grundläggande fuckterminologi för att ens ha underlag att ställa frågan. Så jag bad henne upprepa den.

Det var tur att jag inte spontant lämnade ett målande svar på vad jag trodde att hon frågat. De hade, återigen, diskuterat a-kassan, och frågan gällde om jag är aktiv eller passiv medlem i en viss, för min yrkesgrupp intressant, sammanslutning. Berit fick sitt svar, förmodligen helt ovetande om var jag trott hon trampat in medan jag med fortfarande hårt bultande hjärta lämnade kön. How very very dare you!

//Fred - återigen lugn och fin

14 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Å, jag hatar, hatar, hatar det uttrycket.

Anonym sa...

Oj, vad fördomsfull du var då. ;)

Anonym sa...

*haha* inget som kolleger borde fråga, och definitivt inget som har med dem att göra.

Tur att du inte brände iväg ett sylvasst svar till Berit. Reaktionen skulle varit ganska kul att se och HÖRA ;-)

Fred sa...

kim m: Haha... det är åtminstone en fråga som får löjligt stora proportioner.

mommoko: Jajamen! Inte så lite heller emellanåt. :-D

charlie: Faktum är att jag mycket väl hade kunnat gjort det! Det är inte alltid en fördel att vara kvick. :)

Anonym sa...

*ASG* How very very nasty av dig att tänka så!!!
Kram och är lite gla att mina dator helt plötsligt fungerar! Hurra!

Anonym sa...

Eh... Och det är JAG som är psykfallet? Herregud vad Freud skulle älska dig...

Fred sa...

gsm: Haha... det låg liksom närmast tillhands. :-) Grattis, till datorn, det var på tiden det löste sig!

trollhare: Haha... hur lyder din analys?

Mats "Shirou" Johansson sa...

Ojoj, vilken situation. I den situationen skulle jag bara ha struntat i frågan, asocial som jag är. ;P

Anonym sa...

Datorn fungerar! *hurrar*
Å du rules!
KRAM

Anonym sa...

Analys? Här behövs ingen analys. Tvångströja och en rektoskopi är vad du behöver...

Aronson sa...

Jag skulle mycket hellre ta frågan från Berit på jobbet än från killar man möter i baren eller på QX.

För Berit kan jag åtminstone parera frågan. Men för killen jag stöter på: han blir bara totalt ointressant. Skit i det du! Det tar vi när det är dags!

Fred sa...

tidus: Nje, jag brukar vilja ge svar på tal. :-)

trollhare: Rektoskopi? Det låter spännande! ;)

aronsson: Nae, där håller jag nog inte med. Om Berit frågat, och menat som jag först trodde, hade jag undrat vad hon var ute efter. Om en snubbe på krogen eller QX frågar råder ingen tvekan och han kan omedelbart bemötas som han förtjänar. :)

Anonym sa...

Hahaha
Jag älskar Berit med all sin bög-okunskap. Vilken underbart formulerad fråga att ställa till en homofil som du själv!

Fred sa...

bobby: Ja hon är för härlig, Berit! Väldigt intressant typ överhuvudtaget, übersocial men på ett sätt lika smidigt som en ångvält.