söndag 28 januari 2007

Nedräkning melodifestivalen - 6 dagar kvar

Nedräkningen fortsätter! 1985 gick jag på mellanstadiet men var redan ett ganska hardcore melodifestivalfan, alltsedan jag var med familjen och hälsade på min faster i Malmö och vi tillsammans sett Carola ro hem kalaset två år tidigare.

Snacket i plugget efter festivalen 85 handlade om ifall Pernilla Wahlgren med Piccadilly Circus eller Dan Tillbergs låt Ta min hand varit bäst och om ifall Ta min hand kunde räknas som synth(!) och i så fall gillas av syntharna utan alltför stor credförlust. För er som glömt; man var antingen synthare, hårdrockare eller fanns inte på kartan. Att Kikki vunnit med Bra vibrationer var bara pinsamt.

Vuxna diskuterade tydligen mest huruvuda Pernillas strassmycken var nazistsymboler eller inte, något som gått mig spårlöst förbi eftersom jag varit fullt upptagen med att dregla över bröderna Ingrosso som dansade bakom henne.

Min favorit, åtminstone officiellt, var Dan Tillberg. Jag gillade låten, och dessutom sjöng han på skånska. Det var coolt. Innerst inne gnagde dock det faktum att den ALLRA bästa låten inte ens kommit med bland de fem som gått vidare till andra omgången. Jag hade nämligen fastnat för en låt som följde den klassiska schlagerlåtens ABC till punkt och pricka. Den hade allt; en ruskigt banal text, en refräng som sitter som en padda i asfalten efter första lyssningen, synkdans (har alltid varit en sucker för det), en höjning och matchande scenoutfits. Texten var självklart skriven av Pling och den framfördes av tre systrar(?) från Åtvidaberg som kallade sig Bel Air, som ingen hört talas om före festivalen. Ja, ingen hörde väl talas om dem efter den heller förresten.

Lyckan var därför i det närmaste total när de uppträdde i ett köpcentra nära mig snart efter festivalen. Jag lyckades tjata mig till att få köpa singeln som jag till och med fick signerad av dem alla tre. Med silverpenna. Silverpennor var höjden av glamour 1985. Förstå min lycka! Mitt plåtpennskrin med Dundermusen (som chockerande nog inte tagits upp som nick på Qruiser), var översållat med mina idolers namn skrivna med silverpenna. Singeln vårdar jag fortfarande ömt - Dundermusen har dock försvunnit någonstans på vägen.

Så, dagens mellonostalgi: Bel Air med 1 + 1 = 2!

//Fred - som hamnade i fullständig extas när Bel Air dök upp på Prides schlagerkväll 2004

12 kommentarer:

Jerry sa...

Oj, oj.. vad mycket nostalgi du frammanar med dina schlagerposter. Hade totalt glömt denna dänga...

Anonym sa...

Dan Tillberg var helt klart bäst det året! Fast mitt plåtpennskrin var rosa!

Unknown sa...

Du är ju bra. Jag länkar genast från min blogg till din. /Greetings from Pojkfröken.

Anonym sa...

Herregud vad gammal du är. Jag insåg inatt att det är 20-årsjubileum för mig. Före 87 fanns inte schlager i mitt medvetande (jag var ju bara sex år...). Men dundermusen.... don't make me go there... Han var min brors idol: min bror var min... Jag som inte tål 80-talet egentligen...

Anonym sa...

Great med alla denna nostalgi! Jag kollade igenom min Melodifestivalen 50 favoriter-DVD igår och jo, jag gillar 1+1=2 också. Mycket. Men jag gillar Bra vibrationer också, väldigt mycket.

Fred sa...

annan: Haha... Känns väl inte helt otippat att det var rosa. ;-)

pojkfröken: Tackar! Plockar in dig i min lista också! :-)

trollhare: Haha... nänä... såå himla gammal är jag inte. När det gäller 80-talet känner jag mig väldigt kluven, förutom just till musiken. Väldigt mycket av den lever kvar hos mig.

ellen: Ja det är riktigt kul att skriva de här inläggen dessutom. Hade lätt kunnat hålla på längre än en vecka. :-)

Anonym sa...

Men Fred! Måste fråga. Är du en stor anhängare av Schlagerkvällen på Pride?

Fred sa...

bobby: Schlagertorsdagen på Pride borde utlysas till allmän helgdag.

Oswald sa...

hahahaha
Du är besatt.
Fantastiskt.
Märks att vi är lika gamla. Samma konstiga minnen.
Ska bli intressant att se vad du plockar fram ur bakfickan under veckan.
Själv har jag bara tid för film, så jag får räkna ned nästa vecka istället. :)

Anonym sa...

Vad kul!
Jag var i kören förra året. :)
Det är nog det roligaste jag gjort. Helt sjukt! Ska köra i år med antagligen, om det funkar med andra gigg och så.

Och jag vet massor med kul som planeras! MUAHAHAHA!!!!

Fred sa...

bobby: Nae... blir nästan grön av avund. Låter som rena drömmen att köra på schlagerrejset! :-P

Anonym sa...

hej!
hihihi är så glad!!
tack för att du har satt in Dan Tillberg på din blogg!!
Dan T var den första skivan jag köpte!
o nog min första kärlek!