söndag 14 januari 2007

Snygg-Erik - finns det liv efter Idol?


Har precis hört Erik Segerstedts debutsingel, Can't say I'm sorry, som släpps om en vecka. Insåg direkt att jag hade hört den förut, och det inte bara för att den låter som väldigt mycket annat radioanpassat lättlyssnat skval från valfri reklamradiostation.

Efter snabbt bläddrande i musikbiblioteket hittade jag den. Med danske Bryan Rice, som släppte den som tredje singel från sitt debutalbum Confessional i höstas. Den första att inte nå förstaplatsen på danska singellistan. Honom upptäckte jag förresten när jag blev nyfiken på vem den snygge snubben de tapetserat varenda skivbutik i Köpenhamn med var. Väl hemkommen letade jag rätt på hans singellåtar och upptäckte att de var precis lagom intetsägande behagliga för att funka i min iPod ett par veckor och sedan helt glömmas bort.

Det känns inte som särskilt lovande grund för Snygg-Eriks singelkarriär, särskilt inte i kombination med hans kommentar om kommande plattan som släpps om en månad: De låtarna jag har hört är kanonbra. Idoltempo i studion och noll inflytande över materialet med andra ord.

Så, Erik, jag ger dig max en bubblarplats på Trackslistan, och en månad vardera på Rix FMs spellista och i min iPod. OK?

Förresten; Bryan Rices debutsingel toppade Danmarkslistan hösten 2005. Här hörde ingen talas om den förrän det gjordes en cover på den av en annan Idolvinnare, vilken blev en hit över hela Europa. Den vinnaren hette Shayne Ward och låten No promises.

Till sist, ett klipp från Eriks video, där han sitter på ett släp och spelar piano på väg genom Barcelona, och som jämförelse, Bryan Rices original.

//Fred - som fortfarande tycker Snygg-Eriks brorsa är snyggare

6 kommentarer:

Oswald sa...

Japp, go Snygg-Kurt eller Snygg-Knut eller vad han nu hette!
*weee*

Anonym sa...

Tack Fred....jag tyckte väl att jag kände igen låten....

Fred sa...

ossie: Snygg-Knut var det! :-D

åsa: Var så god, bara kul om musiknörderiet kan vara till nytta för någon annan än mig. ;-)

Anonym sa...

Ja, jag förstår inte vad det är med Bryan Rice som gör att alla "snor" hans låtar. Blev chockad när jag just efter att ha upptäckt att hans "I can't say I'm sorry" var Eriks kommande singel upptäckte att han också gjorde "No promises" före Shayne Ward. Intressant. Well, jag tycker då inte att det är nån tvekan om vem som gör låten bäst...Erikerikerikerik. Men å andra sidan tycker jag väldigt bra om den killen. ;D
Men jag tror nog att det kan gå riktigt bra för Erik för låten ÄR ju bra! :D

Fred sa...

ellen: Joo, men Bryans låtar lyckades ju bli stora hittar på hemmaplan, det talar väl en del för att de kan bli det i andra länder också. Trist för Bryan bara att det inte är hans versioner. Men nae, jag tycker nog Bryans version är bättre än Eriks. Kanske mest för att det känns lite b att göra samma låt nästan exakt likadant. Gillar dock Erik, så jag hoppas vi får höra mer från honom.

Anonym sa...

Är du helt himmla du ??? Erik äger ju. <3 Kolla bara på hanns kariär nu, en går skit bra !!!