måndag 6 november 2006

När en fjolla byter propp

Måndagar.... visst är det underligt att det där lilla extra som rubbar cirklarna och ställer saker på ända JÄMT ska inträffa just på måndagar, och med fördel direkt på morgonen.

I morse ringde klockan 6.30. En halvtimmes snoozande senare hasade jag mig upp, laddade kaffebryggaren och slängde in frukostbullen i mikron. Precis som vanligt i ett zombieliknande tillstånd. Därför reagerade jag knappt alls när allt plötsligt slockande.

Jag bara stod där och glodde och fattade nada innan det klarnade lite. Strömmen hade gått. Eller om det bara var en propp. En snabbkoll visade att det var det senare. En propp hade gått. Jahaa... nu då? Proppar? Var finns de? Finns de alls? Rotade runt och hittade dem till slut. Längst in i en låda. Minns inte ens när jag bytte en propp senast.

Nåja, skruvade ner porslinshållaren från proppskåpet, plockade ur den trasiga proppen och satte i en ny. Ehh.... den passade inte. Åh fan, newsflash, proppar finns i flera storlekar! Vid det här laget var jag grymt glad att ingen såg mig. Pinsamt, kan inte ens byta en vanlig jävla propp. Men men, jag hittade rätt storlek, kliver upp på stolen igen för att nå upp att skruva i den... och tappar den jävla proppfittan som självklart går i tusen bitar.

Ok... nu går det inte att skruva i den längre, hållaren är så paj som en porslinshållare kan bli. Bussen till jobbet går om en halvtimme och jag står nyvaken i kallingarna i mörkret medan kyl och frys står avstängda. Damn.... det MÅSTE fixas. Nu!

Ringde fastighetsskötaren, som lovade att komma direkt. Det gjorde han. Väldigt direkt. Han måste ha varit i huset, för två minuter senare ringer det på dörren, medan jag fortfarande står där nära nog näck med håret på ända och de trasiga proppdelarna i handen. Självklart var han ovan på allt tvungen att vara både snygg, fräsch och ha ett roat leende på läpparna. Wee... precis vad jag behövde för att förnedras totalt. Han skruvade i proppen med ny hållare på två röda och lämnade mig sedan att plocka ihop det som fanns kvar av min manliga stolthet. Damn, jag hatar måndagar!

//Fred - som just insåg att han har ny(?)bryggt kaffe och en hård fralla väntande hemma efter jobbet

Inga kommentarer: