fredag 10 november 2006

Idol - going Motown

Ahh.... snart dags för Sveriges mesta storm i vattenglas för närvarande! Jag snackar självklart om Idol! Och eftersom jag de senaste veckorna har nördat ner mig i såpan å det grövsta är det väl lika bra att hålla ut biten som är kvar.

Ikväll går de kvarvarande fem idolerna lös på två motownklassiker vardera. Ett Motown som om man kollar hur diskussionerna går på diverse nätforum tydligen är ett fullständigt okänt begrepp för (nästan) alla under 25. Det kan ge intressanta effekter ikväll, men mer om det nedan. Här följer låtarna tillsammans med mina kommentarer, efter att jag kollat genrepsklippen på TV4's Idolsajt:

Erik Segerstedt
- I wish (Stevie Wonder) och I heard it through the grapevine (Marvin Gaye)
Med tanke på att mina favoriter fått åka hem nu två veckor i rad vågar jag knappt säga att Erik får den äran idag. Tror inte att Wonder behövt vrida sig i plågor om han kunnat se hur Erik ikväll goes Gaye. Låter riktigt lovande på genrepsklippen!

Cissi Ramsby - You can't hurry love (The Supremes) och All night long (Lionel Richie)
Vilken är den minsta gemensamma nämnaren mellan Cissi och Diana Ross? Allvarligt, vad fick henne att välja den här låten? Det här kan bli kalkon, och Cissi lär ha ytterligare en fet chans att få kolla in Idol ifrån tvsoffan hemma i Järvsö nästa vecka. I rättvisans namn hade hon suttit där redan ikväll.

Markus Fagervall - What's going on (Marvin Gaye) och Ain't too proud to beg (The Temptations)
Han har definitivt rösten, men frågan är om han har soulen. I vilket fall lär han sitta stensäkert ikväll.

Johan Larsson - Yester-me, yester-you, yesterday (Stevie Wonder) och Do you love me (The Contours)
Här kommer en effekt av ovannämnda Motownokunnighet. För kvällens förmodligen bredast kända låt är det inte för att den är en Wonderklassiker - för Svensson lär den framför allt vara Sen kväll med Luuk-låten. Lägg därtill att Johans Do you love me låter riktigt lovande på repklippet - och han sitter förmodligen kvar en vecka till.

Felicia Brandström - This old heart of mine (The Isley Brothers) och Never can say goodbye (The Jackson 5, ni vet afroknullen)
Det här borde vara Felicias kväll. Motown lär vara så nära hennes hemmaplan vi kommer i serien. Och visst lär hon framföra sina låtar på riktigt hög nivå. Men frågan är om det hjälper? I mina öron är båda låtarna klassiska guldkorn. Men hör man dem för första gången ikväll tror jag det är risk att de uppfattas som midtempotråk.
Det vill till att Flisan lyser som fan ikväll!

Så... självklart borde Cissi få säga bye ikväll. Igen. Men om jag blir tvungen att peka ut någon annan får det nog bli Felicia, som i så fall gör precis som Snäckan gjorde - hon åker ut på det som borde ha varit tillfället att glänsa extra. Men... eftersom mina tips brukar bli som de blir så åker väl förmodligen Erik, Markus eller Johan hem ikväll.

//Fred - som korkar upp vinet och plockar fram pistagenötterna

Inga kommentarer: