måndag 20 november 2006

Fred bloggar Barcelonakortisar

Så... hemma igen! Eller ja, jag kom ju redan igår, men det är först nu jag börjar bli i stånd att blogga igen. Så, här kommer några små kortisar för att ta igen helgen;

- Sömn prioriteras inte när man har tre futtiga dygn i en Europas absolut skönaste städer. Och åtta timmar sömn på tre dagar känns. Efteråt.

- Det är fascinerande att man på tre timmar kan ta sig från ett långkalsongskrävande, frostbitet Sverige till en soldränkt strand. Och ändå fortfarande vara kvar i Europa. Å andra sidan är det nog lite otippat för barcelonaborna också att Barceloneta ännu sent i november är lika inbjudande.

- Det är också fascinerande att man på en halvtimmes promenad på La Rambla hinner spotta fler gaypar (dock bara manliga av någon anledning) än man gör på en vecka i Stockholm. Jag erkänner, jag har inte hundra koll på Spanien, men jag vet ju att det är ett katolskt land, samtidigt som jag vet att det är ett av en handfull länder som infört könsneutralt äktenskap. Motsägelsefullt i mina öron, men skönt när ens förutfattade meningar sätts på skam.

- En klar bonus att upptäcka att Starbucks finns i Barcelona! Deras Gingerbread Latte förtjänar nästan ett alldeles eget inlägg. NÄR kommer Starbucks till Sverige?? Fick dessutom med mig ett par av deras snygga julkaffemuggar hem.

- För varje gång jag besöker ett land som fortfarande firar sin siesta blir jag alltmer säker på att den dygnsrytmen skulle passa mig utmärkt; mjukstart på morgonen, några slöa timmar på eftermiddagen för att sedan öka takten framåt kvällen. I Barcelona existerar tydligen ingen shoppingrusning förrän efter 18.

- Det kanske säger mer om min smak än om Spanien, men nog kändes det som om det går fler snyggon på dussinet i Barcelona än i random svensk stad. De är dessutom bättre klädda. Shape up, svenska grabbar!

- Går man dessutom till en gayklubb är det rätt nice att för ett kort tag få känna sig åtminstone liiite som en exotisk sockerbit i en myrstack haha...

Jag hoppas jag snart kan komma tillbaka - Barcelona är helt klart min stad nummer ett i Europa.

//Fred - som redan saknar

Inga kommentarer: