onsdag 15 november 2006

Nae... Oldsberg - SVT's julvärd

Inte för att jag är någon tv-människa på julafton. Sedan min lillebror hjärntvättade mig genom att köra Kalle Ankas julafton nonstop under ett år när jag var runt tolv håller jag mig i stort sett borta från tv den dagen. Det borde vara förbjudet att spela in det. Alls. Jag har blivit bestulen en timmes familjegemenskap på julafton!

Men, eftersom tv'n visst ändå alltid står på i bakgrunden så brukar man inte kunna undgå att både se och höra SVT's julvärd. Nu är årets vald: Ingvar Oldsberg. Det är väl ett strålande val? Så folklig man kan bli efter år av På spåret, trots ständigt återkommande rykten om alkoholproblem. Så långt är jag med, men... och nu kommer det snart... fan vad jag kommer få skit för det här:

Göteborgska är inte juligt! Oldsberg för mig är alldeles för mycket tjo, tjim, de e la gôrgôtt och alla är vi goa gôbbar. Eller om det egentligen bara är dialekten som stör mig. Jul... ska vara stämningfullt och intimt... inlindad i sammet av Lotta Bromé. Eller till och med av Ernst. Så... nae... lite besviken är jag allt.

//Fred - julaftonskonservativ

Inga kommentarer: