torsdag 16 november 2006

Idol - with löööv

Damn... i morgon är det Idol igen och jag har ingen möjlighet att se det! Inte för att jag kommer att sörja i morgon kväll, jag lär ha roligare än vad någon kväll framför tvn kan erbjuda, men just nu svider det lite. Nåja, tippa och analysera tänker jag göra i alla fall. Temat för kvällen är kärlek. Inte en uptempolåt så långt örat når! Klippen från förhandsrepen kan du kolla här, nu till låtarna och mina omdömen:

1 Markus Fagervall The lady in red (Chris de Burgh) och Everybody hurts (R.E.M)
Oj oj... djupt vatten. Båda låtarna är klassiker, tätt förknippade med vars en karaktäristisk röst. Låter hyggligt på repklippen, men så älskade sånger är det minerad mark att ge sig på.

2 Felicia Brandström Kiss me (Sixpence none the richer) och I'm sorry (Dilba)
Kiss me är ingen höjdarlåt. Tråk tråk, men jag tror den kan funka för Flisan. Värre med I'm sorry... Repklippet låter inget vidare. Risken är att det blir just... tråkigt!

3 Johan Larsson Time after time (Cyndi Lauper) och Unfaithful (Rihanna)
Ballader! Perfekt för Johan eller? Nja, förstalåten låter riktigt skitnödig till att börja med. Och Unfaithful känns svår att bedöma; jag har levt med originalet ett halvår nu och älskar den! Men visst, han låter inte skitnödig här.

4 Erik Segerstedt If I used to love you (Daniel Lemma) och Bed of roses (Bon Jovi)
Låtar plockade från Karaokehits vol I. Men låt inte lura er, det låter riktigt schysst på repklippen, i synnerhet If I used to love you, som faktiskt låter mest lovande av samtliga klipp den här omgången.

Så... dags för slutsatser! Det känns faktiskt lite småsvårt. Erik känns som veckans etta. Och jag tycker nog att det borde ta slut för Johan i morgon. Allvarligt, han åkte ut tidigt i fjol och inte har han väl utvecklats såå mycket sedan dess? Dock är det uppenbart att han har många fans. Markus ger sig på tuffa låtar, men han borde fixa det på ren popularitet. Det finns risk att detta innebär att Felicia får gå om hon inte blixtrar till ordentligt och höjer sig från repet!

Mitt tips alltså; jag tycker Johan, men tror det finns risk att det blir Felicia!

//Fred - som packar vidare

Inga kommentarer: