söndag 12 november 2006

Förbjud all religion!

Orden i rubriken är Elton Johns. När han intervjuades av Scissor Sisters sångare Jake Shears i brittiska Observer Music Monthly Magazines gayupplaga uttryckte han enligt Aftonbladet att:

"Religion borde förbjudas totalt, trots att det finns en del fantastiska saker med det."

Han menar att religionen alltid riktad sitt hat mot homosexuella och att den uppmuntrar folk att hata homosexuella. Att den organiserade religionen saknar medkänsla och förvandlar människor till "hatande lämlar". Han pekar t.ex. på att de homosexuellas utsatta situation i länder som Polen, Lettland och Ryssland beror på att kyrkan stödjer homofientliga rörelser.

Hans lösning på problemet är alltså den radikalast möjliga - att förbjuda organiserad religion. Hur han nu tänkt sig att ett sådant förbud skulle kunna genomföras. Jag väljer att se hans utspel som en brandfackla för att väcka debatt. För han kan väl inte mena allvar?

Den som har följt min blogg vet att jag har berört ämnet tidigare. Jag har en personlig negativ upplevelse av hur religion kan ta sig uttryck, vilket jag berättade om i min komma-ut-historia (som finns här ute i högerspalten -->). Ett par av raderna i den (i del XIII) ledde till att jag beskylldes av en annan bloggare för att hetsa mot religion, vilket ledde till debatt.

Jag står fortfarande för de raderna: "Religion är som jag ser det, något av det farligaste som överhuvudtaget kan tänkas när den hindrar människor från att tänka själva."

MEN steget från den åsikten till att vilja förbjuda religion är enormt. De "hatande lämlarna" ÄR livsfarliga och bör tas på största allvar som ett problem och hanteras därefter. Men de hatande lämlarna är ingen majoritet. De ÄR inte heller religion. De är individer under religiös flagg. Religionen är väldigt mycket mer än hat för väldigt många människor. Den ger visserligen inte mig mycket, men det ger inte mig någon rätt att ta den ifrån andra.

Att tro att ett förbud mot religion skulle gynna "vår sak" som homosexuella är naivt, för att inte säga korkat.

//Fred - som utser Elton John till dagens hatande lämmel

Inga kommentarer: