måndag 20 november 2006

Mer pepparkakslatte åt folket!

Skrev i förra inlägget om Starbucks alldeles alldeles fantastiskt smarriga Gingerbread Latte och om hur surt det är att den inte går att få tag på här eftersom Starbucks inte förstått vilken marknad jag skulle vara.

Men it ain't over 'til it's over och den feta kärringen hann inte ens börja nynna förrän jag hittade receptet på världsvida nätet. Så... en snabbsväng till stormarknaden och en stunds bökande i köket senare sitter jag nu med en alldeles hemgjord Gingerbread latte som faktiskt är hyggligt lik originalet!

Eftersom jag nu varit så pass pepparkakslattedesperat att jag omvandlat receptet till svenska mått och Fredförutsättningar med lyckat resultat är det väl inte mer än rätt att jag delar med mig av receptet. Syrupen ska räcka till sju pepparkakslattar, men det är nog lite optimistiskt räknat.

Ingredienser:

Gingerbread Syrup:
5 dl vatten
3 3/4 dl strösocker
2 1/2 tsk ingefära, mald
1/2 tsk kanel, mald
1/2 tsk vaniljextrakt (det hittade jag inte i butiken, så jag ersatte med 1 tsk vaniljsocker och tog lite mindre strösocker istället.)

1 3/4 dl nybryggd espresso per latte
knappt 2 1/2 dl ångad mjölk med lite skum per latte (men för oss som inte har espressobryggare med ångfunktion får det funka med uppvärmd mjölk och ett race med mjölkskummaren.)

Garnering:
vispgrädde
muskot, mald

Recept:

1. Blanda vatten, socker, ingefära, kanel och vanilj i en kastrull. Ta inte en för liten kastrull - det bubblar som fan!

2.
Värm tills blandningen börjar koka och sänk sedan värmen och låt sjuda utan lock i 15 minuter. (Håll koll så att det inte bubblar över! //Min anmärkning). Låt sedan syrupen svalna med lock på.

3.
Gör en dubbel espresso, ca 1 1/4 dl. Starkt kaffe kanske kan funka om man inte har en sån. :-) Ånga mjölken! (Eller mikra och skumma den om du inte har möjlighet att ånga den.)

4.
Gör din latte genom att först hälla espresson i ett glas. Tillsätt knappt en halv dl syrup och sedan mjölken. Blanda.

5.
Toppa med en rejäl klick vispgrädde och lite muskot.

Hepp! Du har nästan en Starbucks pepparkakslatte! Enjoy!


//Fred - som leker barrista eller vad det heter

Inga kommentarer: