fredag 24 november 2006

Idol - juryns val

Nu drar det ihop sig på riktigt! Stärkt över att förra veckans förhandsanalys var nära nog mitt i prick vågar jag mig nog på ett försök den här veckan också. Eller vad fan, det hade jag förmodligen gjort i vilket fall som helst. Så, här är de, veckans låtar och mina kommentarer efter att ha sett klippen från repen:

Johan Larsson
In the shadows (The Rasmus), Beautiful (Christina Aguilera)
Börjar kännas tjatigt, men In the shadows låter rejält sur och Beautiful inte mycket bättre. Börjar fundera på om inte jag själv skulle kunna ha rätt schysst chans att ta mig till final i Idol.

Erik Segerstedt
Right here waiting (Richard Marx), Crazy (Gnarls Barkley)
Blir kanske inte läge för samma urladdning som i Bed of roses förra veckan, men Right here waiting fixar han säkert stabilt. Crazy känns som veckans mest spännande framträdande. Lyckas han ro den i land lär han vara solklar. Låter helt ok på repklippet även om han ser lite lost ut.

Markus Fagervall
Come undone (Robbie Williams), Bridge over troubled water (Simon & Garfunkel)
Nae, repklippen övertygar åtminstone inte. Robbielåtar ska framföras med stora gester och en utstrålning som går igenom väggar. Fixar han det? Jag tvivlar. Bridge är en rejäl utmaning för vem som helst. Han behöver säkert inte skämmas, men kommer han att glänsa?

Så, hur blir det nu? Till att börja med, när tävlingen har kommit så här långt handlar det en hel del om att redan ha hittat sin publik. AB's Idoltoppen visar att det är solklart: Markus vinner, Johan åker ikväll. Men jag sticker ut hakan och betvivlar att den är en lika klar bild av hur kvällen kommer att sluta.

Visst, jag hoppas som fan att Johan får dra ikväll. Så länge man bara räknar talang och vad som presterats hittills är det solklart. Men Johan verkar på något obegriplig sätt ha nästlat sig in hos många. (Om han nu inte kommit på värsta sättet att manipulera rösterna). Jag tror dock inte det räcker riktigt ikväll. När det gäller den slutgiltige vinnaren har jag också en teori, men jag ska inte förstöra spänningen för er, ni får snällt hålla ut till nästa vecka!

Ikväll åker alltså Johan äääntligen ut! Även det långtifrån känns säkert. Jag tänker inte ens spekulera i alternativ, för skulle jag ha fel känns finalen väldigt ointressant. Tidigare finalfält hade sopat mattan med detta, även om räknar bort Johan.

//Fred - som knaprar pepparkakor och korkar upp Blossa 06

Inga kommentarer: