onsdag 14 februari 2007

Årets homo

Igår gick QX årliga gaygala av stapeln, varvid ett antal pris i olika klasser delades ut. Till exempel utdelades ett hederspris till Riga Pride, och Cissi Ramsby valdes till årets homo.

Cissi vann förstås på merit av sina ovärderliga insatser för mänskligheten i allmänhet och HBT-världen i synnerhet; några veckors falsksång på bästa sändningstid, spridandet av en "sexkarta" över svenska flator, och sina lättklädda bilder på internet. Vi är alla självklart mycket stolta och glada över att hon nu belönats för sina stordåd. Grattis Cissi!

//Fred - liiite frågande

18 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, dom där priserna. Är det verkligen så dåligt med kända hbt-folk att de enda som krävs för att få priset är att man är homo och synts i media? Inget ont om cissi, gillar henne, men vad har hon egentligen gjort?

Typ, är du BÅDE gay och har varit med i tv!? grattis, årets homo!

Fred sa...

viktor: Precis! Cissi är säkert en bra tjej, men vad har hon egentligen gjort för att förtjäna ett sådant pris?

Mats "Shirou" Johansson sa...

Håller med, det är inte bara lite fel att man blir "bäst" bara för att man är med i TV och bjuder på sig själv (pratar nu om personligheten :P). Exempelvis Ville Niskanen hade väl varit ett bättre alternativ om man nu prompt ska ta någon som varit med i TV.

Men om jag ska vara helt ärlig så hade jag hellre sett någon okänd typ ta hem priset, hade varit mycket intressantare så. Någon som betytt mycket, men som inte stått ut så värst mycket. Det är vad pris handlar om, inte hur populär man är...

Anonym sa...

Nån helt okänd? Hm, varför inte Fred isf? Finns väl ingen som inte tycker han borde förtjäna ett pris?

Nej, det finns anledningar till varför jag är totalt ointresserad av såna där spektakel...

Anonym sa...

Men hang on. Nu far ni ju kalibrera era forvantningar pa ett gaypris fran QX. Eller bara ett gaypris i storsta allmanhet. "Grattis du ar sa duktig trots att du ar homo." Snacka om slavmoral.

Oswald sa...

Jag både håller med och inte.

Dexo har definitivt den största poängen - men om man bortser från det en liten stund och låtsas att man nu vill ge pris till något homo som utmärkt sig under året så är väl inte Cissi helt fel.

Att redan från början trumpeta ut att man är flata och stå för det i ett familjeprogram där det går ut på att få folk att ringa och rösta på en - det är inte vanligt.

Att stolt visa upp sin flickvän från dag ett och att stå för att hon faktiskt knullar runt som alla andra människor i den åldern - är det något vi andra homos ska skämmas för att hon gör? (Fick lite det intrycket av att det var det du vill påskina - men det är kanske feltolkat).

Att ett homo dök upp varje fredag hemma i folks TV-ruta och stod för det och fick det att accepteras - det tycker jag gott hon kan förtjäna sitt pris för och hon ska vara stolt över det också. Missunsamhet finns det alldeles för mycket av i hela den här käcka samligen av människor vi buntar ihop under HBT-paraplyet.

För att återgå till Dexos åsikt så kan man ju bara skriva under på att man hellre uppmärksammas för det man gör än för de man ligger med...
...men man kan ju också se det som att det enda det går ut på är att tidningen QX låter sina läsare rösta fram vinnare i olika kategorier (precis som Aftonbladet, Expressen, GP, Allers osv också gör) och sedan ger vinnaren pris.

Alla övriga värderingar som läses in i detta står ju mestadels medierna för.

Jag väljer själv att inte stå för att Aftonbladet utser Red Hot ChiliPeppers till Årets Grupp lika lite som jag skulle valt Cissi Ramsby till Årets Homo i min värld, eller bryr mig om QX-läsare tycker Ugly Betty är Årets TV-program.

Däremot är jag personligen barnsligt förtjust i sådana här Årets What-Ever-Grejer vem som än sätter samman dem. Men det är ju jag.

Stan sa...

Jag håller med Trollhare!

Fred sa...

trollhare: Haha.... I love you...

dexo: Nja, mina förväntningar på QX pris infriades ganska exakt. Min poäng är nog ganska lik din, även om det kanske inte framgick tydligt nog. Om priset delas ut med tvtid i kombination med att man är gay som grund känns det helt meningslöst och ser till och med illa ut. Tycker dock att ett homopris skulle kunna ha en poäng om det delades ut på en annan grund.

oswald: Nej, jag tycker det är helt ok om Cissi knullar runt och det är fint att hon är öppen med sin läggning, men jag tycker kanske att vi har kommit längre än att se det som en prestation som överträffar alla andra. Jag tycker t.ex. att Kristian Kabelacs som fick pris som "årets kämpe" står för något jag hellre sett belönats med titeln årets homo.

Och återigen, jag har inget emot Cissi, jag hade bara önskat att grunden för priset hon fick var en annan.

Oswald sa...

Det är tidningen QX läsare/Qruiserfolket som nominerar och röstar...och man har lika lite att säga till om där (och man kan hålla med lika lite/mycket) som när Aftonbladets läsare eller Oscarsjuryn gör det...

Du ser hellre någon som gjort något "viktigt" för homorörelsen + är homo som årets homo? För andra verkar det räcka med att man är ett coolt homo...
Själv skulle jag gärna sett en sådan som Kristian Kabelacs uppmärksammades för detta även om han var hetero och/eller utanför bara QX-galan - men då är vi lite där igen att det kan vara najs att uppmärksammas för det man gör och inte bara för att man råkar vara homosamtidigt och well...jag har inga argument mot den åsikten.

Mina argument gällde bara i första hand raljerandet över (och det enligt min åsikt hyfsat okej valet av) Cissi Ramsby som Årets Homo i galan som den är och ser ut idag - en läsaromröstning bland homo/heteros på Qruiser - inget annat.

Jag tycket istället det var skitkul att det blev en flata för första gången på åtta år. med ingen större motivering än bara det.

Fred sa...

oswald: Jo, precis, folk verkar tycka att det räcker att vara ett coolt homo. Jag känner massor av coola homos, skillnaden mot Cissi är tvtiden. Om den är en så stor merit känns priset bara... onödigt.

Priset är som det är, det ÄR kul att en flata fått priset och självklart har hon förtjänat det så som förutsättningarna är.

Anonym sa...

http://blogg.aftonbladet.se/961/perma/280448

Jag vill att du ska veta att jag nämner dig.. kram anki

Kim da Costa sa...

För mig är Fred årets homo.

Anonym sa...

Alla: Jag tycker att det fanns en tid då det var LIVSBEJAKANDE och PROGRESSIVT att utse årets homo. Då det var ett tecken på Stolthet, Mod, Integritet, osv. Något värt att faktiskt HYLLA.
Men idag är det bara patetiskt. Värdet är devalverat till below zero och ingen med intelligens bryr sig.
Är det coolt att få ett QX pris idag?
Nä. Just det.
Gör om, gör rätt, lägg ned.
Eller för all del - se det som ett party för QX läsare, men hantera det inte som en manifestation.

Anonym sa...

Jag inser ju att jag inte har så mycket att säga till om i frågan men vad fasen. ;)
Hur många kända flator finns det i Sverige? Typ två. Hur många kända bögar finns det i Sverige? Typ hundra. Det finns en massa bögar överallt - i Melodifestivalen, i media, i musikvärlden, i politiken, i TV... Och det är ju bra, men var är flatorna nånstans? Det är alltid män som bestämmer och syns överallt och det verkar vara samma av vilka homo-kvinnor/män som syns mest.
Kan det inte vara en väldigt bra grej som Cissi gjort, att hon verkligen stått för att hon är tjej och homo i ett av Sveriges största ungdoms-/familjeprogram? Har hon gett en enda ung tjej mod att komma ut så har hon väl gjort nåt bra? Eller?
Det finns säkert andra som gjort större och bättre saker för HBT-rörelsen...det har ni rätt i. Men om man har ett pris som röstas fram av folket så brukar den som synts mest i media vinna.

Anonym sa...

Ellen: Point taken. Kanske har du rätt. Jag har ungefär lika mycket kunskap om flatperspektivet som påven har om rimming (eller förresten, vad vet jag).
Men, OM du låt säga har rätt, att flatorna är helt osynliga osv – då tycker jag att det enda progressiva och smarta skulle vara att instifta Sveriges coolaste flat-queer festival och göra detta till en glamourös manifestation av Kvinnan.
Jag tror jag förstår din poäng.
Förstår du min?

Anonym sa...

dexo: Ja, jag tror att jag förstår vad du menar, kanske.
Men varför inte utse Årets homo-man och Årets homo-kvinna? Jag menar, alla andra prisgalor har ju ett tjejpris och ett killpris. Årets pop/rock manlig resp. kvinnlig, Årets kvinnliga huvudroll resp. manliga, Årets idrottsman/-kvinna o.s.v. Bara en tanke.

Fred sa...

kim m: Haha... tack!

dexo: Njae... visst har värdet i ett sådant pris devalverats något fantastiskt, särskilt när det som nu blivit en popularitetstävling. Däremot är vi inte, hur gärna vi än vill, framme vid en punkt när det inte finns något kvar att kämpa för, någon stolthet eller något mod värt att premiera.

Ellen: Gillade din flatvinkel! Precis som dexos är mitt flatperspektiv (tydligen) begränsat, men jag kan faktiskt köpa ditt argument. Du har helt klart en hel del att säga till om i frågan.

David sa...

Jag älskar aktivism.
THAT IS MY POINT.