lördag 3 februari 2007

Dagen m som i melodifestival är här!

Bubblet är uppkorkat, the partypeople är på plats, schlagerquizen förberedda och röstningslappar utdelade. Dags för melodifestivalstart!

Har hårdpluggat låtarna under dagen, men på det stora hela står jag fast vid mina omdömen från gårdagens första genomlyssning, med några få avvikelser:

Anna Books Samba sambero må vara en schlager skriven enligt G:sons standardmall A1, men den sitter som klister och är den enda ur heatet som har något i en final att göra. Den kommer solklart att gå till final. Oavsett vad somliga prettofjollor må tycka.

Elin Lantos Money är visserligen mer än lovligt enahanda, men den sätter sig och har faktiskt vuxit sedan igår. Minst andra chansen!

Andreas "Dandy Andy" Lundstedts Move är en favvo i fältet, men det vill till väldigt mycket stjärt och hetta, gärna i kombination, för att vinna folkets gillande.

Tommy Nilssons Jag tror på människan är en riktig spya. Addis Black Widows Clubbin kommer visserligen förmodligen sist, men den är mer ett jaha, medan Tommys låt framkallar kväljningar. Klyschor på hög utan någon som helst trovärdighet på sämsta Tomas Ledinmanér. Precis som folk brukar vilja ha det. Tyvärr.

Uno & Irmas God morgon ligger ganska lågt på förhandstyckarnas listor, men jag håller fast vid att jag tror de snor en finalplats. De grå pantrarna och p4-lyssnarna älskar Uno - den här försämrar knappast den positionen. Trots den blommiga västen. Till och med jag som brukar ha svårt för Uno tycker den är helt ok. Låten alltså, definitivt inte västen.

Resten av startfältet är förmodligen chanslöst.

//Fred - som återkommer med rapporter under kvällen om han kommer åt datorn och det bara blir lagom mycket bubbel

2 kommentarer:

Anonym sa...

Me like Luuk (blir suveränt med honom) but me LOVE Fred!!

Mats "Shirou" Johansson sa...

Eftersom du inte hunnit blogga mer idag så kommenterar jag låtarna här. Anything But You och God Morgon var de enda låtarna som jag gillade, och idag blev jag åter igen påmind varför jag inte är så mycket för Melodifestivalen. För mycket klyschor, för lite originellt. Förra året var banne mig ett guldår för den som vill ha lite variation. Hade till och med ganska många låtar i MP3-spelaren. :3

Därmed inte sagt att ni inte får gilla låtarna, jag har aldrig varit den som klankar ner på andras åsikter. ;D