lördag 10 februari 2007

Melodifestivalen Göteborg - facit

Wow... vilket lyft mot förra veckans deltävling! Inte bara låtarna var bättre; showen, publiken och Luuk lyfte sig alla ett snäpp. Inte blev det sämre av att de flesta resultaten gick rätt väg heller. The Ark och Marie Lindberg gick välförtjänt och helt enligt mina tips direkt till Globen. En askungesaga har tagit sin början, ska bli intressant att se vad som händer Marie framöver. Min förhoppning om att Cosmo4 skulle undvika sistaplatsen infriades med råge och Svante och Anne-Lie floppade.

På minussidan att Jessica Andersson gick till Andra Chansen med sin trista historia till låt och att Regina Lund hamnade sist. Visst var jag kritisk mot låten, men sista platsen var oförtjänt. Dessutom; jag försökte ringa och rösta på henne flera gånger mest eftersom jag kände mig säker på att Arken och Marie skulle fixa finalplatserna utan mina röster, och det gick inte att komma fram. Årets omröstningsskandaaal!

På det hela taget är jag riktigt nöjd med kvällen. Tror att båda kvällens finalister kan gå riktigt bra i Globen, men frågan är om vi hört årets Eurovisionbidrag ännu. Jag har inte riktigt den känslan.

Till final: the Ark och Marie Lindberg
Till andra chansen: Jimmy Jansson och Jessica Andersson
Utslagna, i tur och ordning: Cosmo4, Lustans Lakejer, Svante & Anne-Lie och Regina Lund

Mer om kvällens deltävling: Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen.

//Fred - som ger sig ut i natten

6 kommentarer:

Mats "Shirou" Johansson sa...

Jag var också riktigt nöjd, och tack för rapporten om vilka platser de fick. Orkar aldrig sitta och vänta på att det ska röstas klart, resultatet blir ju detsamma oavsett om man sitter där och väntar eller inte. ;3

Oswald sa...

Klart vi har hört vinnaren.
Inget framöver slår detta.
Jag lovar.

Anonym sa...

Instämmer med Qswald. Det enda är att Salo inte skulle haft fjädrar på kragen, han borde ha varit naken... (du ser vilka spännande slutsatser man drar som djurrättsaktivist...)

Fred sa...

oswald & trollhare: Ni kan ha rätt, men än så länge är jag inte övertygad.

Och jag ser nog hellre Ola påklädd, i syntet om du så vill, än halvnaken. :-)

Tor Billgren sa...

Synd att artisternas medhörning var ur funktion. För det var den väl? Eller?

Fred sa...

tor: Haha... det var elakt. Min visst, sången var ordentligt svajig på sina ställen. :-)