torsdag 8 februari 2007

Anna Nicole Smith död

Nej, det känns väl egentligen inte särskilt överraskande att få beskedet att Anna Nicole Smith lagt de sylvassa klackarna på hyllan. Men det känns oerhört tragiskt.

Jag kände Anna Nicole Smith genom media. På samma sätt som alla tror att de vet precis vem t.ex. vårt bästa svenska exempel, Linda Rosing, är. Genom år av rapporter om nya skandaler. Nya tragedier. Bilden blev sällan större än den av en trasig människa som sökte uppmärksamhet till varje pris. Och hon fick den. Det var ingen vacker bild, och den föreställde knappast henne.

En människa är mycket större än så. Men jag tror att medias bild, som blev vår bild, formade henne. Därigenom är media, och vi genom media, medskyldiga till hennes öde. Trasiga människor behöver hjälp, inte exploatering. Lämna Linda i fred. Låt dem vara. Frossandet i tragiska liv är fruktansvärt motbjudande.

//Fred - allvarligare än på länge

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar nästan att det var jag som skrivit det där. Du har så rätt i det du säger. Klokt och sant!

Anonym sa...

Mycket klokt sagt.

Mats "Shirou" Johansson sa...

Heh, på samma sätt reagerar jag då folk pratar skit om stilen "emo". Det finns ju en orsak till varje beteende, så varför in i helvete ska man skada det som redan är skadat? Det är något som jag inte förstår mig på hur mycket jag än försöker.

Kim da Costa sa...

"Allvarligare än på länge" - jag som alltid tar dig på blodigt allvar! *Hrmph*

Anonym sa...

Fast ibland så måste ju ett eget personligt ansvar finnas med i bilden. Det går ju inte att hela tiden skylla på media och på att andra formar en. Till viss del så håller jag med dig, men på det sätt jag uppfattade Anna Nicole Smith så fanns det tillfällen då hon själv piskade på uppmärksamheten kring hennes person.

Det är svårt detta eftersom människor också behöver nära vänner som kan finnas där och kanske också hjälpa en när det är jobbigt. Frågan är ju om Anna Nicole hade någon sådan vän? Kunde och tillät hon någon att komma riktigt nära?

Det är tragiskt hela grejen och att nu få läsa om att hon till och med blev filmad och att den sålts för miljoner är så motbjudande...

Anonym sa...

Sista stycket blev lite knasigt, jag menar givetvis att hon blev filmad på slutet av sitt liv.

Fred sa...

tidus: Exakt!

Kim M: Det finns faktiskt grader av allvar. :-)

jerry: Bland de trasiga människor jag har i min närhet är just det faktum att de inte klarar av, orkar, ta personligt ansvar en stor del av deras problem.

Självklart piskade Anna Nicole på uppmärksamhet, precis som andra skär sig, gör självmordsförsök etc. Hon fick uppmärksamheten, men den kanske fungerade som ett surrogat för vännen hon borde släppt in på livet istället?

Nu spekulerar jag självklart, jag har inte hela bilden av vem A N var, men så har jag tolkat de delar jag sett.

Anonym sa...

Precis så har jag också sett det. Jag såg några avsnitt av den där dokusåpan hon gjoirde och det var skrämmande likt mitt eget beteende. Att söka uppmärksamhet kan vara ett beroende i sig.

Anonym sa...

Bra skrivet. Tänkte också på Linda Rosing och hoppas för allt i världen inte att hon ska behöva gå samma öde till mötes. Om Anna hade sig själv att skylla eller inte är väl ganska ointresant? Räcker det inte med att det hela är jävligt tragiskt?

Anonym sa...

Måste bara få tipsa om det här fina porträttet av henne:

http://qattblogg.blogspot.com/2007/02/idag-och-i-morgon.html

Anonym sa...

viktor: Jag ville bara lägga till en aspekt ytterligare eftersom detta är komplext och inte svart eller vitt.

Fred sa...

trollhare: Jag tyckte den där dokusåpan var riktigt obehaglig. Skulle man skratta och underhållas av det där?

viktor: Tack! Låter som om vi tänker precis lika.

jerry: Inget är svart eller vitt, men jag kan inte riktigt få ihop ditt perspektiv med en möjlig verklighet i det här fallet.

Anonym sa...

och hur kan man hjälpa dessa "trasiga" människor? jag menar vill man att dessa typer ska ha ett bättre liv måste man gå så långt tillbaka i tiden när de bara var barn och tvinga deras föräldrar att vara de bästa förebilden för de....men jag antar att man inte kan göra det såklart och därför kan inte samhället hjälpa de. Har man haft en jobbig barndom som tex Anna Nicole's och inte ha fått den kärleken av sina föräldrar så kan inget i världen hjälpa en. Man kan inte ersätta familj (mamma, pappa, syskon och släkt) med andra främmande människor. Jag tror inte att Anna Nicole har fått den kärleken och bekräftelsen av sin egen familj och därför kunde hon aldrig heller få den någon annanstans....