söndag 25 februari 2007

Melodifestivalen Gävle - facit

Jodå, jag tippar tydligen rätt bra, även om jag hellre sett att tipsen inte stämde. After Dark floppade och Sarah Dawn Finer blev mycket riktigt kvällens joker. Det enda positiva med att After Dark åkte ut var att (Åh) när ni tar saken i egna händer kunde bli kvällens låt på Lino.

Där har du också orsaken till att mellorapporteringen inte blev blixtsnabb den här helgen - den har nämligen tillbringats i kungliga hufvudstaden. Först melodifestivalkollande med polare jag träffar alltför sällan, och sedan utgång på nämnda Lino. Linobesöket började faktiskt ganska illa, eftersom jag inte fick med mig förfestfolket dit, men det vände dock snabbt till en kanonkväll.

Det blev nämligen lite otippat första gången jag förde över bloggvärldskontakter till Världen Utanför och träffade folk jag lärt känna via bloggen, eftersom jag råkade på ett par av mina favvobloggare där. HonkenPonken och Tennis C vet hur man festar och kan sina schlagers. Tack för en kanonkväll!

Men allvarligt, hur kunde Sarah Dawn Finers I remember love gå direkt till Globen? Jodå, hon har en schysst pipa, och det finns sammanhang där jag hade tyckt att låten vore helt ok. En mellofinal i Globen hör dock inte till de tillfällena. För mig är mellokollandet tajt förknippat med partystämning, och då blir en låt som den, särskilt med ett sent startnummer, en kanontillfälle för kisspaus. Uppenbarligen har större delen av svenska folket ett annat upplägg. Sitter man ensam hemma i soffan och minns kärleken? För inte är det en sådan låt som får igång en schysst lördagkväll i alla fall.

Nåja, jag tröstar mig med att det i alla fall ser ut att bli en hyggligt bred final, om än med viss tyngdpunkt på balladfacket. Andra Chansen kan med lite flyt dessutom jämna ut det förhållandet något.

//Fred - som fortsätter att göra Stockholm dagen ut

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, tack själv!!! Vilken toppenkille du är!

Aronson sa...

Åh, kul att du kom fram och hälsade!

Not.

*men jag är inte bitter*

;-)

Anonym sa...

Verkligen en toppenkväll. Det får vi göra om.

Jerry sa...

Du tippade aningen bättre en mig, creed för det, ok då..(;-)

Om en människa "går igenom rutan" med sin utstrålning och sin röst så spelar det ingen roll vad det är för låt. Det är känslan och jag är glad att melodifestivalen är så pass bred att det bara inte handlar om party och upptempo.

Sarah Dawn Finer gick igenom rutan och tog sig direkt till final. Hon var helt fantastisk tycker jag och för mig handlar det om just känslan.

Hon berörde helt enkelt. Rakt in.

Det känns som om hon kommer att gå mycket långt i Globen.

Fred sa...

honken & tennis: Anytime och detsamma! :-)

aronsson: Haha... det hade jag så klart gjort om jag haft minsta aning om vem du är irl. Men det har jag ju inte. :-)

jerry: Haha... ja liiite bättre stämde nog mitt tips trots allt. Men jag tycker det är helt ok med ballader. Men det spelar ingen roll att artisten är kanon när låten inte håller måttet. Dessutom tror jag den kan bli tufft för balladerna i globen just för att de är så många nu.

Aronson sa...

Fred: det är okej. Men nu vet jag ju i alla fall vem du är... ;-)

Fred sa...

aronsson: Haha... ja... Det är inte rättvist.