fredag 9 februari 2007

Melodifestivalen Göteborg - ett första omdöme

Dags för melodifestivalens andra deltävling, den från Göteborg. Självklart har jag lyssnat in låtarna på förhandslyssningen på P4 nu ikväll och ger mig på att sätta betyg inför morgondagens tävling. Here it goes:

1.
Rainbow star - Regina Lund
Det enda jag tidigare hört av Regina som sångerska är hennes väsande version av We don't need another hero. Det här är något helt annat. En kitschig uptempolåt med svullet sound, riktig sång och 80-talsvibbar, som säkert funkat som albumspår för Alcazar. Det börjar ju så lovande, men lyfter aldrig riktigt. Synd.

2. Trying to recall - Marie Lindberg
Lågstadielärarinnan som kommer att stå på en scen för första gången i morgon. Som en karbonkopia av Livet är en schlager. Det råder ingen tvekan om varför hennes låt blivit uttagen, för låten är en riktigt vacker ballad. Solklar till Globen om du frågar mig, men funkar den verkligen i det här forumet?

3. Amanda - Jimmy Jansson
Jag har liiite svårt för JJ. Kanske främst för att han triggar min Per Gessleallergi. Men där Gessle känns trött och långt efter bästföredatum är Jimmy full av positiv energi, och jag måste medge att den smittar. Där Vi kan gunga var en spya stannar Amanda vid en lätt klökning. Damp i musikalisk form.

4. What's your name - Cosmo4
Åh... det här hade kunnat vara såå bra! Snygg pop med vibbar av både Sugababes (tänk deras Hole in the head) och Girls Aloud, båda stora favvos i min bok. Dessvärre saknar låten det där lilla extra som gör en hit, det blir snabbt rundgång. Trots det; förhandssnacket säger sistaplats. Det vore orättvist.

5. Allt vi en gång trodde på - Lustans Lakejer
Johan Kinde kan inte sjunga, men jag var riktigt svag för hans soloalbum i början av 90-talet och det här kastar mig raka vägen tillbaka dit. Det trodde jag aldrig, men det här är kvällens stora positiva överraskning. Lustans låter som de gjorde under sina glansdagar på 80-talet - och det håller fortfarande. Den här kommer att spelas mycket hos mig framöver, men min nostalgi gör den svårbedömd.

6. Kom - Jessica Andersson
Nae... Förra året sabbade hon en kanonlåt med ett riktigt sunkigt framförande. Du minns väl åmandet med en stol i lila superkort byxdress? I år är visst läget precis tvärtom: Hon ska vara anständigt klädd, men har ingen låt. Jag gillar ju Jessica, men det här luktar sistaplats, för vem ska rösta på detta? Beigt och intetsägande.

7. Första gången - Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé
Jodå, det låter precis som man kan förvänta sig. Både snyggt och kompetent och jag gissar att det här har sin publik, trots att jag inte alls hör till dem. Tittarstatistiken från förra veckan visade att en stor del av tittarna hör till de grå pantrarna och jag är rädd att de ser till att Första gången får fortsatt liv i tävlingen.

8. The worrying kind - the Ark
Höga förväntningar. The Ark hör till mina favoriter alla kategorier. Därför känns The worrying kind som något av en besvikelse efter första lyssningen. Deras aktuella singel Absolutely no decorum, satt efter första lyssningen. Det gör inte denna. Det låter the Ark, 70-tal, T-Rex, en hel del Love grows och jag är säker på att jag kommer att digga den stenhårt framöver. Men i Melodifestivalen är det första intrycket som gäller. Till ekvationen måste man dock också lägga det faktum att the Ark med fördel ska ses på en scen, nakenchock eller inte. Räcker det?

Det är betydligt högre och jämnare klass på startfältet den här veckan och därmed dessutom mycket mer svårtippat. Men jag försöker:

De tre sista platserna åt Jessica Andersson, Cosmo4 och Regina Lund. Lustans lakejer på femte plats. Jimmy och Svante/Anne-Lie till Andra chansen och the Ark och Marie till final. Jag hoppas jag har fel, får min smak styra hamnar Jessica, Jimmy och Svante/Anne-Lie på de tre sista platserna.

//Fred - som våndas över att *host* vara tvungen att tippa

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag blev väldigt imponerad av Marie. Men så är jag också svag för den typen av låtar, det kanske spelar in... Och Ark... Jag är stum. Ola Salo for president!

Som du kanske märker har jag brutit min tradition och fuskat, men det var ju för Arks skull... Och för mig levde de upp till de skyhöga förväntningarna jag hade, trots att de som du säger måste ses....

Anonym sa...

Mm... Stackars Jessica.. vem lurade henne in i detta!?

Kim da Costa sa...

Du är inte så pjåkig du. Trots allt.
;)

Mats "Shirou" Johansson sa...

Ikväll får jag höra The Ark... <3
Och idag lyssnar jag inte i förväg på låtarna eftersom jag är för upptagen med att... ehm, spela och bo i en furry-kanal på IRC...? JA! Så ligger det till, ja... mmmm.

Anonym sa...

Ganska bra smak den här gången...(;-)
Jag är störtförälskad i Reginas bidrag och den måste ju bara vidare!!!

Fred sa...

trollhare: Ojojoj... var det inte du som gnällde över all mello? Mouhaha....

tennis: Jaa det kan man undra. Är rädd att hon får äta upp det ikväll.

kim m: Trots allt? Din insinuanta lilla schlagerfjolla! ;)

tidus: Ja vi har alla våra små böjelser haha...

jerry: Gillar ju Reginas låt, men jag är tveksam om den räcker. Fick förresten fundera ett tag vilken låt som hela tiden gör sig påmind i verserna på Rainbow star. Idag kom jag på det; jag hör Styles gamla Run for your life skymta fram.

Anonym sa...

Jag har insett hur fast jag är. Just nu sitter jag och plågar grannarna med min dåliga sångröst till Jag ljuger så bra...

Men vad tänker du om att Arks låt skulle vara ett plagiat av Love grows? Nog för att jag tänkte direkt på den låten, men det brukar vara bra mycket mer tydliga stölder som slinker igenom... eller är jag blind?

Fred sa...

trollhare: Du har helt rätt, tänkte också på Love grows redan första gången jag hörde den, men jag tror knappast att det är tillräckligt för att räknas som stöld.

Anonym sa...

Jag hoppas att kvällens bidrag är bättre än förra helgens. Sämre kan dom ju knappast bli. (hoppas jag) Förra helgen var det 90 totalt bortkastade minuter. Hoppas jag kan få igen lite av dessa ikväll.
I övrigt önskar jag DIG Fred en skön helg. :)

Anonym sa...

Jag är besviken på The Arks låt, hade definitivt högre förväntningar än så. Men okej, de lär ju göra en förjäkla bra scenshow så det blir nog bra i alla fall. ;D
Marie Lindbergs låt är så sjuuukt bra. Fantastisk. :D Hoppas svenska folket tar öronpropparna ur öronen denna veckan...

Fred sa...

mommoko: Detsamma! Nå, gillade du (också) göteborgsbidragen bättre då?

Ellen: Jag tycker den tar sig! Och definitivt sedan man sett dem också! Maries låt är också kanon, och frågan är om inte hela konceptet okänd-lärarinna-med-hemknypplad-kanonlåt kan bli en tuff konkurrent till the Ark i finalen också.