måndag 12 februari 2007

Om gratisreklam och heteronormativitet

Aftonbladet publicerade igår en undersökning som dejtingsajten Parship gjort om hur mycket svenska singlar är beredda att spendera för att hitta den rätte.

Till att börja med är det väl lite intressant att AB överhuvudtaget publicerar undersökningen. I mina öron låter det väldigt mycket som att hela undersökningen är gjord av Parship i syfte att ta reda på hur mycket cash de kan tänkas lyckas klämma ur sin målgrupp, de sugna singlarna. Allmänintresset för frågan torde väl vara ganska marginellt.

Av undersökningens resultat drar man slutsatsen att svenska singlar är väldigt snåla och lata, vilket Parships nordiske chef, Christer Carlberg, kommenterar med ord som Man måste vara generös som person, annars händer det inget. Med andra ord: Man måste vara beredd att ringa deras relationscoach för 20kr/min och investera i ett medlemskap på deras sajt. Grattis Parship! Fick ni verkligen in det här i AB gratis?

Att undersökningen sedan inte alls visar hur stora spenderbrallor de svenska singlarna har gör frågetecknet ännu större. Den verkar bara visa hur mycket ett urval heterosexuella singlar är villiga att spendera, att döma av uttryck som det andra könet och tal om hur mycket män kan tänkas vilja lägga på resor till sitt hjärtas dam. Men visst, undersökningens resultat öppnar ju trots allt upp för en del intressanta slutsatser:

57 procent av männen hävdar att de betalar när det ska dejtas. Men enligt kvinnorna är det bara 20 procent av dem som blir bjudna. Vilket väl måste innebära att de övriga 37 procenten män stått för notan när de dejtat andra män?

Hälften av singelkillarna lägger inte ner en krona på skönhetsvård för att öka sina chanser hos det andra könet. Ointresset delas av 25 procent av kvinnorna. De spenderar pengarna på att öka chanserna hos det egna könet istället..?

Skämt åsido, hur himla svårt vore det att göra frågorna könsneutrala? Det finns en värld, en ganska stor till och med, bortom den heteronormativa. Nåja, jag är inte intresserad av att regga mig på Parship, men heteronormen är förbannat tröttsam.

//Fred - som finns fast han inte alltid syns

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fyra ord: Great minds think alike.

Fast jag skrev om deras egna enkät...

Mats "Shirou" Johansson sa...

Jag stör mig också hiskeligt mycket på att de flesta grejerna där man röstar inte är könsneutrala. Tycker att de åtminstone kunde tänka lite längre än "boy meets girl", men tydligen inte.

Hanna Johansson sa...

Håller helt med, sånt där är sjukt irriterande och bara allmänt dåligt. Jag störde mig också på de där mobilreklamerna med bilder på tjejer och killar tillsammans med texten "låt #342 fick honom att ringa henne" och vice versa upptejpade i hela tunnelbanan. Kunde de inte åtminstone ha avvarat NÅN liten bild med texten "låt #28 fick henne att ringa henne" istället? Jag vill också räknas.

Smart och välskrivet inlägg, btw - jag gillar hela din blogg. Keep up the good work! ^^

Fred sa...

tidus: Man tycker ju det. Men ofta är det nog så att det bara är vi som blir osynliga som överhuvudtaget reagerar.

hannah: Haha precis! Det där händer hela tiden i olika former, olika sammanhang. Vi får fortsätta väsnas, och hoppas att folk någonstans till slut kan förstå.

Anonym sa...

(försök till trackback)