fredag 2 februari 2007

Melodifestivalen Jönköping - ett första omdöme

Ok, första genomlyssningen av låtarna i morgondagens melodifestivaldeltävling i Jönköping är avklarad, så det är dags att ge sig på att ge ett första omdöme och börja tippa. Here we go:

1. Money - Elin Lanto
Den börjar bra, men det är inget gott tecken att man tröttnar redan inom tre minuter. Låten är nämligen grymt repetitiv. Många Money blir det. Det ryktas dock om stor show, vilket kan rädda en del.

2. Anything but you - Stefan Andersson & Aleena Gibson
Jodå, nog låter det Simon & Garfunkel alltid. Precis som hissmuzak är den riktigt trevlig men helt utan hook. Den flyter bara förbi, behagligt intetsägande.

3. Samba sambero - Anna Book
Väldigt svensk schlager med latintouch och Let's Dancesmak enligt välkänt G:sonrecept. Refrängen fastnar snabbt och vi lär säkert få dras med den på schlagerklubbarnas dansgolv ett bra tag framöver. Helgjuten som direktkvalificerad till Globen, men en plats på nedre halvan där? Brukar gilla G:son, men det här har en väl tydlig bismak av dansband. Onödigt.

4. Clubbin - Addis Black Widow
Den har inte ens underhållningsvärdet i att vara lika kass som the Elephants eller Kwanzaa var. Ohjälpligt sist, men en välplacerad kisspaus i mitten av fältet.

5. Move - Andreas Lundstedt
Schlager-Tobbe beskriver numret som kvällens show-höjdpunkt. Det behövs nog för att få de nödvändiga poängen för fortsatt hopp om final. Jag gillar det här, men risken är stor att den inte går hem hos Svensson och att Dandy Andy & the Funky Nuns därmed får nöja sig med en femteplats som bäst.

6. Jag tror på människan - Tommy Nilsson
Tommy gjorde kanonballader. För 15-20 år sedan. Nu verkar han i bästa Tomas Ledinanda har överlevt sig själv som artist med råge. "En powerballad eftersom det är jag" säger han själv. Han verkar dock helt ha glömt vad power är och Öppna din dörr är poesi i nobelpristagarklass i jämförelse med den här pekoraltexten. Dessvärre gillar folk Ledin.

7. Hypnotized - Sofia Berntsson
Vi har hört den förut. Antique hade ju med den på samtliga plattor. Den där småtrevliga grekiskt kryddade men svenska poplåten som, av en anledning, aldrig blev singel med funkade fint som utfyllnad när man blev sugen på ett album som påminde om veckan på Kreta.

8. God morgon - Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller
En positiv överraskning. Inte alls min kopp te, men långt ifrån det sömnpiller jag befarat. En uptempo måbralåt som förmodligen går direkt till Globen och kan se fram emot att bli en radiofavorit på P4.

Sammanfattningsvis ett svagt startfält. Jag tippar att Anna Book och Uno/Irma får direktbiljetterna till finalen och att Elin Lanto och Tommy Nilsson får ta omvägen om andra chansen där de förhoppningsvis är chanslösa. Med lite flyt snor Dandy Andy en av deras platser.

//Fred - lite besviken

14 kommentarer:

Mats "Shirou" Johansson sa...

Buhu, missade tjuvlyssningen och måste nu tanka RealPlayer, ett program som jag dragit mig att ta ner i åratal. Hatar det så innerligt. ;(

Mats "Shirou" Johansson sa...

Så är RealPlayer-servern nere! Förlåt för två inlägg, men jag måste nog vänta till imorgon. Får kommentera låtarna då istället. Så typiskt, precis då jag har spelat Guitar Hero II och är lite sugen på annorlunda musik... får dra igång Motown-samlingen igen, tydligen. Känner mig som en gammal gubbe. >.<

Oswald sa...

Anna är ändå tillpoppad sen demon. DÄR hade du dansband.
Men visst är hon överlägsen i schlagerfacket?
Folk vill ha sin schlager. Så. Sen kan de rösta bra låtar på riktigt dit de andra helgerna.

Fred sa...

tidus: Har du inte WMP heller..?

oswald: Joo klart hon är överlägsen i det facket. Både "folk" och jag vill ha sin schlager och Anna duger trots allt fint när man är på det humöret. :-)

eurofivestar sa...

Min favorit i Semi 1: Addis :-D *garv* Den är hur skön som helst!!! Och kommer att komma på 32a plats i årets MF tyvärr. Anna och Tommy förstår jag mig inte på överhuvudtaget. Trodde det här var 2007, inte 1987... :-(

Anonym sa...

Vilket schlagerdriv du visar! Blir alldeles matt, men samtidigt imponerad. Måste rycka upp mig nu!

Mats "Shirou" Johansson sa...

"Har du inte WMP heller..?"

Jo, men hemsidan envisades med att tvinga in mig på RealPlayer-filer. Kan kolla runt lite mer...

Anonym sa...

Men hallå det är ju fusk ju. Som att kolla i facit. Man SKA aldrig lyssna på låtarna i förväg, det är viktigt att hålla på traditionen! Snart säger du väl att det är okej att skippa den obligatoriska ajvarn också (fråga mig inte varför jag äter ajvar varje gång, det bara är så...)

Fred sa...

eurofivestar: Näää... din avvikande smak börjar nästan bli pervers. ;-)

jerry: Haha, ja, ditt inlägg häromdagen var heelt ute och cyklade. ,-)

tidus: Ahh... annars finns låtarna att finna på vilken fildelningssajt som helst. ;-)

trollhare: Ajvar?? Traditionen här ÄR faktiskt att lyssna på låtarna i förväg, och den håller jag på! :-P

Anonym sa...

Nä varför måste hennes låt vara bra. :( Kommer ju bli galen av att höra den på radio i så fall för hon är väl inte direkt min favorit..
Får väl gå och lyssna på låtarna nu så att jag kan avgöra själv.

Fred sa...

flamingon: "Bra" beror nog på vem du frågar, men jag är ganska övertygad om att den går hem ikväll. :-)

Anonym sa...

*dansar in*
Nu smäller det snart!

Anonym sa...

Men Fred säg inte att du korkade upp bubbelvattnet till detta dravel? .. här behövs starkare grejer att dränka sina sorger i att man ens tog sig tiden och lyssnade.
Kommentarerna till varje sång har jag gjort i mitt blogginlägg
http://blogg.aftonbladet.se/252/perma/264423/

Men hade någon annan låt än Annas vunnit så hade det varit total katastrof

Fred sa...

Alma Mater: Jag är GLAD att bubblet gjort sitt, annars hade man väl legat i en hög och gråtit nu. :-)*plockar med vodkaflarran*