lördag 30 december 2006

Årssammanställning - årets låtar

Har precis lyssnat på Tracks årssammanställning av årets låtar och störde mig tillräckligt mycket på resultatet för att sätta mig och plita ihop några egna årslistor. Inte helt lätt, men med god hjälp av iTunes statistik över vad jag faktiskt spelat mest och några underkategorier fick jag ihop några listor. Intressant förresten; statistiken över vad jag spelat mest var ganska överraskande läsning. Låtar jag egentligen tycker är bättre har inte spelats såå mycket, och tvärtom.

Ok, vi börjar med några eurovisionkategorier. Ossie började med de låtarna idag, och det är bara att konstatera; de låtarna tar stor plats men lever liksom sitt eget liv parallellt med annat musiklyssnande och måste därmed få egna kategorier.

Årets pre-Eurovisionlåtar
Låtar som var med i de nationella uttagningarna utan att vinna.

1. Saša Lendero - Mandoline (2:a i Slovenien)
Gjorde en Nanne i Slovenien - blev folkets favorit, men föll med en hårsmån tack vare juryns röster. Etniskt färgad men klassisk schlager med alla ingredienser en sådan behöver. Ännu bättre i remixversionen.

2. Queentastic - Absolutely fabulous (3:a i Norge)
Norska drugor som förmodligen hade sopat mattan på hemmaplan om de bara hade kunnat sjunga live, för det kan de uppenbarligen inte. Studioversionen är däremot ganska oemotståndlig. Nu fick de nöja sig med att turnera runt Europas pridefestivaler och bli en av mina iPodfavvos under ett halvår.

3. Annika Eklund - Shanghain valot (3:a i Finland)
En bondlåt på finska. Behöver man säga mer?

4. Kaye Styles - Profile (6:a i Belgien)
Schysst r'n'b-pop som hängde med över hela sommaren i min iPod.

Årets melodifestivallåtar

1.
Andreas Johnson - Sing for me
Andreas sades sätta sin karriär på spel med mellomedverkan. Jag har dock en känsla av att vi får dras med honom i festivalen i många år framöver. Inte min favorit från början, men helt klart den som hållit bäst i längden. Fick sedan dessutom nytt liv tack vare Soundfactorymixen.

2. Jessica Andersson - Kalla nätter
Jo, jag skrattade åt hennes tafatta åmande med en stol i uttagningen i Karlskrona, men jag kan inte bortse från faktum; det här är mellolåten som framför andra om och om igen igen fått mig att cosmoyr ge mig ut på dansgolvet i år.

3. Evan - Under your spell
Kom sist i Scandinavium med låten som fick längst liv i min iPod. Hans senaste album spelas fortfarande mycket här, men det känns som om jag är ganska ensam om att tycka att Evan är kanon och förtjänar bra mycket mer uppmärksamhet än han hittills fått.

4. BWO - Temple of love
Favoriten från början, som framför allt hade ett framförande som kunnat få Europa att gå i spinn. Tröttnade dock snabbt, så det får räcka med plats fyra här.

Årets Eurovisionlåtar

1.
Dima Bilan - Never let you go (Ryssland)
Nog för att jag tycker att det var kul att Lordi vann, men det här var min vinnare. En låt som fortfarande håller, och där jag fortfarande tycker att hans halvtaskiga engelska till och med lyfter låten. Bruden som kliver upp ur flygeln är så mycket Eurovision det kan bli. Sist men inte minst; det gör inte precis ont att han är snygg också.

2. Kate Ryan - Je t'adore (Belgien)
Sabbade som bekant en given finalplats med ett riktigt surt framförande i semin. Jag skonar er från en repris och länkar istället till videon.

3. Anna Vissi - Everything (Grekland)
Hamnar främst här på merit av en riktigt schysst remix, Valentino & Christodoulos Siganos Remix, som var något av ett anthem för sommaren 2006 för mig. Den fanns visst på YouTube i vad som bara måste vara en hemmaihopklippning av remixen lagd på liveframträdandet och videon.

4. Mihai Traistariu - Tornero (Rumänien)
Inte minst för det klimax han gav schlagerkvällen på Stockholm Pride då han som final på kvällen fick Sveriges samlade homos att för full hals improvisera rumänska låten igenom med ett ylande Tooorneeeero som crescendo.

Årets låtar
Tänkte först ha en kategori för svenska låtar, men insåg att jag tvärtemot tracksröstarna (54% av låtarna där var svenska), tycker att det varit ett ganska trist svenskt år. Så, jag hoppar över den och gör en kategori med årets låtar oavsett nationalitet. Löjligt svårt att göra listan rimligt lång, den hade lätt rymt 20 låtar till, men i alla fall, här följer topp 10!

1. Justin Timberlake -
SexyBack
Egentligen hade flera av låtarna från FutureSex/LoveSounds kunnat platsa på den här listan, men förstasingeln träffade som en rak höger från första sekund. Sex i musikalisk form, omöjlig att sitta stilla till, omisskännligen Timbaland, men nytt, fräscht och tilltalar både hjärnan, dansfötterna och kuken. Årets låt - alla kategorier.

2. Snow Patrol - Chasing cars
En brutal påminnelse om vad jag inte har, och som den självspäkare man är därmed helt oemotståndlig. Verkar ha gått de flesta svenskar förbi, ta chansen att reparera skadan nu. Får inte missas. Diffusionmixen gör för övrigt att den funkar på dansgolvet också.

3. Jamelia - Beware of the dog
Årets smartaste sampling, av Depeche Modes Personal Jesus, ligger som grund för en av årets absoluta dansgolvsfavvisar. Har fått Depechefans världen över att rasa. Jag älskar också DM, men väljer att se lånet som en hyllning till de allra bästa.

4. Scissor Sisters - I don't feel like dancing
Vid det här laget är väl kommentarer överflödiga här? INGEN kan väl ha missat låten som gjorde SS till ett namn i alla svenska hem. Älska eller hata, jag hör definitivt till de förra, I definately feel like dancing. Ta-Dah är dessutom ett av årets bästa album.

5. Robbie Williams - Lovelight
Men vad är det med folk? Rudebox är Robbies bästa album hittills, det kryllar av kanonlåtar, om än av väldigt olika slag. Capiche! Lovelight har spelats mest här, men flera andra bubblar utanför den här listan.

6. Rihanna - Unfaithful
På ytan en klassisk ballad av ett snitt Whitney och de andra lärt mig att älska. Den här har dock ett annorlunda tema och precis som med Chasing cars här ovan gjorde en remix för dansgolvet låten än större och bredare i min iPod.

7. James Morrison - You give me something
Årets debut i min bok. Albumet Undiscovered har gått varmt här under hela året och YGMS är bara en av flera kanonlåtar därifrån.

8. Mika - Relax (Take it easy)
Mika hade förmodligen kunnat sno titeln årets debutant om han hade hunnit släppa sitt första album. De första singlarna lovar nämligen mycket gott. Ser väldigt mycket fram emot det släppet. Senaste singeln, Grace Kelly, är låten nummer ett just nu men känns därför svår att jämföra med övriga och får därför, möjligen orättvist, hamna utanför listan. Någon video hittade jag inte, men väl ett liveklipp.

9. Shakira feat. Wyclef Jean - Hips don't lie
Låten jag älskade ända tills den nådde punkten när den var så stor att det kändes som om folk verkligen gick in för att döda den genom att spela sönder den. Överallt. Hela tiden. Malpåse nu ett halvår så kanske den kan kännas lika stor igen som den gjorde i våras.

10. Martin Stenmarck - 7milakliv
Nu kommer somliga att fnysa föraktfullt, men jag hör till dem som tycker att Martin med 7milakliv fick en välförtjänt och rättvis revansch efter eurovisionfiaskot med Las Vegas förra året. Har dock mest spelat Bassflowmixen.

Avslutningsvis, som sig bör, årets låt:

//Fred - som ägnat eftermiddagen åt hämningslöst listnörderi

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner mig gammal. Känner inte igen en enda artist. Inte konstigt att barnbarn kallar mig "gamla gubbe";-)
LeoH

Oswald sa...

Älskling, ibland tror jag vi har samma hjärna! :)
Fantastiskt bra sammanfattat.
Vi måste se NÅN schlagertävling ihop på TV i år!!

Alla listor uppe även hos mig nu - nu tar jag lite paus.

GOTT NYTT ÅR!

...å Mando var väl ganska gjuten på Tracks, men Coldplay hade jag glömt och Sebastian var en överraskning...

Kim da Costa sa...

Å, en lista!
Listomanen i mig jublar.
Måste genast kolla Mandoline-låten.

Anonym sa...

Önskar dig ett riktigt Gott nytt år och god fortsättning.
*kramar om*

Anonym sa...

Gott nytt år!!!!

Mats "Shirou" Johansson sa...

Humm, känner igen några av artisterna. Hips Don't Lie, I Don't Feel Like Dancing och melodifestivalgrejerna är väl de enda jag gillar av låtarna... ja, och så har vi ju Snow Patrol som jag kollade upp efter jag läst den här listan. Chasing Cars är en väldigt fin låt. =)

Gott nytt år för den delen. ^^

Fred sa...

Gott nytt på er!

Leo: Haha... det ligger nog en hel del i att varje generation har sin musik. Men man har alltid möjlgihet att upptäcka nåt nytt.

Oswald: Haha... ja vi verkar tänka väldigt lika. Ska ta och gräva ner mig i dina listor ett tag nu. Vore hur nice som helst om vi kunde kolla schlager ihop!

Kim M: Det måste du, den får inte missas!

Tidus: Chasing cars är mmm... :)