fredag 29 december 2006

Bloggvärldsbloggens bloggenkät 2006

Aftonbladets bloggmaster (finns det ordet?), Sigge, vill att vi svarar på hans enkät; Bloggvärldsbloggens bloggenkät 2006. Den kändes intressant, så ok Sigge, här kommer mina svar;

1. Hur länge har du bloggat?
Jag har bloggat sedan i maj i år.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag tror inte jag hade någon bild alls. Hela bloggrejen hade gått mig ganska spålöst förbi innan jag av en ren slump själv började.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Den första jag verkligen fastnade för var faktiskt Flamingons blogg. Jag var och är grymt impad över hennes intill nördighet gränsande stenkoll på kändisvärlden.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Blir förundrad över att det verkligen var full fart på bloggandet redan från början. Att jag faktiskt fastnade från dag ett.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Har ett 20-tal bokmärkta, en handfull av dem kollar jag dagligen.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
De flesta är nischade på ett eller annat sätt, men ofta med en dagboksram.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Trollhares blogg En parasits bekännelser. Vi är nog fantastiskt olika, men hennes brutalärliga sätt att skriva om sig själv och sitt liv fångar mig.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Oswald som skriver Läget just nu. Har aldrig träffat någon IRL med så pass samma musiksmak och -intresse. Även när det gäller andra referenspunkter verkar vi ha mycket gemensamt.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Flera läser nyfiket, andra är helt likgiltiga.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja, men de brukar pika om att jag utelämnar alltför mycket. :-)

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Från början bestämde jag mig för att vara helt anonym. Det är jag inte längre, den som är bekant med mig, kan ganska lätt räkna ut vem jag är, vilket känns helt ok. Men jag bloggar fortfarande utan namn och ansikte och det tänker jag nog fortsätta med. Somligt av det jag skriver provocerar tydligen fantastiskt mycket.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Oj, det är ganska mycket. Jag bloggar inte om ren vardag som i disk, väder och lunchmenyn eftersom jag själv tycker sådant är stentrist att läsa om. Jag sållar stenhårt bland sådant som är väldigt privat, även om det är motsägelsefullt; somligt jag skrivit om är väldigt privat.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Förmodligen ganska stor utsträckning. Jag är t.ex. helt säker på att jag aldrig hade skrivit om det skrivna bara hade hamnat i byrålådan. Jag tänker dessutom mycket medan jag skriver på hur det kommer att tas och tolkas av den som läser.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Jag tror man kan få en hygglig bild av hur personen bakom en blogg är, om man följer den under en längre tid. Men nej, det är nog svårt att lära känna någon bara genom en blogg. Få bloggar är skrivna så att de ger en så hel bild av personen bakom den.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nej, faktiskt inte någon, även om det varit på g ett par gånger, och förmodligen kommer att hända snart.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Haha... förmodligen. Det finns faktiskt folk till allt, det finns säkert bloggmissbrukare också.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej, inte så att jag har tagit något direkt personligt. På min blogg skriver Fred, mitt bloggalterego. Han är de delar av mig jag väljer att skriva om. Då går det inte att ta eventuella påhopp personligt. Däremot har sådant skrivits som provocerat ordentligt och väckt heta känslor. Man förvånas över att somliga inte drar sig för något. Jag försöker hantera sådant med saklig argumentation så långt det är möjligt, men ibland har det gått över lagens gräns och då har jag gått vidare och anmält. Vilket bara sporrar mig än mer att skriva vidare. I vissa läger provocerar det faktum att homosexuella faktiskt finns fortfarande mycket.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Jajamen! Efterlyser fortfarande alkolås för datorer. Det är livfarligt att sätta sig vid datorn efter en fest. :-) Ibland har jag lyckats nykter också. Då har det oftast handlat om att jag tyckt att jag berättat för mycket, för personligt, i ett inlägg, vilket har redigerats i efterhand.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att det är lätt att fastna... det tar ju faktiskt sin lilla tid.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Om jag verkligen fortfarande håller på om två år är jag helt säker på att mitt bloggande förändrats. Jag känner att det långsamt glider hela tiden. Jag är nog sådan, jag vill utvecklas, gå framåt.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Det skrivna ordet har i alla tider i alla sammanhang haft inflytande, jag tror inte att bloggarna är annorlunda. De är dessutom fantastiskt lättillgängliga, så svaret är tveklöst ja.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Framförallt har jag upptäckt att jag tycker om att skriva. Vilket varit och fortfarande är en stor överraskning. Hade någon sagt för ett år sedan att jag skulle komma att sitta och skriva blogg i den här utsträckningen hade jag skrattat.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Nya bekantskaper, vidgade vyer och nya perspektiv, inblickar i liv jag aldrig hade kommit i kontakt med annars.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men... Hur lägger jag till dig i Firefox? Fattar inte... Jag ska nog också flytta snart, så jag försöker få det att fungera först så jag kan hålla koll på alla...

Fred sa...

Oj, den här kommentaren hade jag missat. Har du lyckats lösa problemet?