onsdag 6 december 2006

Ta bort TV-avgiften

I mål! 24 avsnitt Desperate Housewives avverkade på tre dagar är förmodligen personligt rekord i att avverka en styck säsong tv-serie på kortast möjliga tid. Men vad fan, något ska man väl roa sig med när man ligger hemma och är sjuuuuk och ömklig.

Sedan min hyresvärd i samband med övergången till digital-TV bestämde sig för att dra in allt utom basutbudet har jag levt med skogs-TV, dvs SVT1 och 2, TV4, SVT24 samt någon bedrövlig lokalkanal. Jag gjorde mig någon slags illusion om att jag nu hade värsta chansen att börja Ett Bättre Liv - ett liv med färre tvtimmar, så jag lade de frestande tankarna om att bli med boxer på hyllan.

Resultatet? Nja, de timmar jag kollar på det befintliga tvutbudet är lätt räknade, så ur det perspektivet lyckades målet. MEN jag klarade inte alls av att leva utan de tv-serier jag missade. Vet inte hur mycket pengar som istället lagts på dvd-boxar. Desperate Housewives. Grey's Anatomy. Prison Break. OC. osv osv.

Det har fått följdeffekter. Efter att ha sett tv-serier och film på det sättet i ett par år har jag svårt att stå ut med att följa dem på tv. Passa tider? Ett sketet avsnitt i veckan? Reklampauser? Programmera videon? Bah... För att inte tala om att man missar boxarnas oväntat ofta sevärda bonusmaterial.

Lägg sedan därtill att åtskilligt av övrigt utbud är tillgängligt att se alldeles gratis via nätet. När man vill.

OK, det finns nackdelar också, som att man tvingas se serier efter att de redan sänts på TV och sedan väja duktigt för att undvika spoilers. Men nackdelarna slutar ungefär där.

Vilket gör frågan om den förbannade obligatoriska tvavgiften aktuell. Igen. Varför ska jag tvingas betala en avgift för ett utbud jag inte vill se, bara för att jag av andra skäl vill vara tv-ägare? Med den utveckling som sker nu, för jag tror inte jag är ensam om mina vanor, MÅSTE det leda till en förändring i någon form.

Jag tänker mig t.ex. att man skulle kunna erbjuda flera abonnemangsformer. Från fasta till pay-per-view. Att sälja en kvalitetsprodukt borde inte behöva vara något problem. För nog tror väl SVT på sin produkt?

Jag betalar gärna - men bara för vad jag faktiskt vill se.

//Fred - som såg Grey's Anatomy säsong 2 i hyllan på Åhléns idag. *hintar till tomten*

Inga kommentarer: