onsdag 7 juni 2006

Överhettat sommartecken

I min stad drivs alla bussar med biogas. Jag tyckte det var jättebra när bussarna introducerades för några år sedan. Det är viktigt att vi gör vad vi kan för att värna om miljön, även om jag kanske inte alltid lyckas följa den principen själv.

Men... sedan dess finns ännu ett säkert tecken på att sommaren är här. Det är alltid lika ovälkommet, och det kommer lika säkert som ett brev på posten varje år. I år siktade jag tecknet första gången nu i dag, på väg hem från jobbet.

Bussen var till att börja med tio minuter försenad, och jag förstod snart varför. Redan efter ett par hundra meter stendog motorn och vi fick stanna. Stod sedan still ett par minuter för att sedan fortsätta en bit till innan det hände igen... och igen... och igen!

Bussresan, som vanligtvis tar knappt en kvart tog idag en dryg halvtimme, och det är likadant varje år vid den här tiden. Varför? Biogasmotorerna är ytterst känsliga för värme. Så snart det blir för varmt ute blir de överhettade och lägger av.

Det här gör mig så förbannat irriterad! Visst ska vi värna om miljön, men det här priset vill jag inte betala så snart det blir behagligt uteväder. Frågan är om jag inte hade fördragit vanliga hederliga avgaser i det här fallet.

Så, nu har jag nog gnällt färdigt för idag, det kändes skönt. :)

Inga kommentarer: