fredag 16 juni 2006

Eru bög eller?

Var nere på stan igår kväll och kollade på matchen på storbild. Det var ett väldigt drag, och när slutsignalen gick kan det nästan liknas vid extas. Det blev ett par öl till efteråt, men sedan var det dags att gå hem.

Det hade hunnit bli ganska mörkt, men det var svalt och behagligt. Efter knappt hundra meter ropade ett par killar efter mig: "Eyy... vänta!". Jag kände igen dem från fotbollen, de hade suttit strax intill oss, ett par ganska dragna killar i övre tonåren som såg ut att ha utländsk härkomst.

Obehagligt! De var knappt 20 meter bort, det var mörkt, jag hade hunnit lämnat stojet i centrum bakom mig. Hann tänka tusen tankar. Vart skulle jag springa om det behövdes? Fanns någon i närheten? Hade jag något av värde på mig? Ville de bara typ tigga cigg eller skulle jag bli rånad?

De var snart i fatt. Den ene sa: "Eyy len, eru bög eller?". Shit shit shit. Paniken växte så det gjorde ont i magen. De hade suttit intill oss under hela matchen, förmodligen hade vi sagt något som fått dem att förstå det. Skulle jag chansa och springa direkt? Nä så fan heller! Jag fick fram ett "Ja..." medan jag var på helspänn, beredd att springa eller slåss.

Var på den ene säger "Fan, coolt!" samtidigt som de börjar gå därifrån.

Kvar står jag som en fågelholk. Förvirrad, men lättad så klart, och inte minst, lite skamsen över mina fördomar.

Inga kommentarer: