fredag 23 juni 2006

Homohunk – i blåställ

Fick ett gott skratt när jag läste artikeln i Aftonbladet idag om Patrik Ericsson som tröttnat "på fördomen att homosexuella är rädda för skit under naglarna" och därför tänker starta en egen firma med homosexuella hantverkare.

Han säger att "Det finns vissa som har fördomar om att homosexuella är fjolliga. Och visst, de finns också. Men de flesta av oss är helt vanliga.".

Så långt har han helt rätt. Det är fortfarande vanligt att man som homosexuell blir ifrågasatt på det sättet. Men DET hade jag aldrig kunnat gissa! eller Du ser ju inte alls ut som en bög! är reaktioner man ofta möter när folk får veta hur det ligger till.

Som om man sviker deras förväntningar genom att inte komma svassande med fjäderboan i högsta hugg, med rösten i falsett, handlederna elastiska eller är utmärkande på något annat sätt. På samma sätt förväntas man inte heller klara av att mecka med bilen eller renovera badrummet.

Men sedan skjuter sig nämnda Ericsson i foten. En del av hans affärsidé är nämligen att hans hantverkare ska vara sexiga. "Jag vet hur både heteros och homos våta drömmar om hantverkare se ut. Det är den bilden jag vill försöka förmedla."

Men vad fint Patrik! Du tänker alltså motverka en fördom genom att ge ny glöd åt en annan! Jag är den förste att beklaga att det faktiskt inte är sant att "alla snygga killar är bögar".

Ridå!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en pärla Fred!! Tack så mycket för hjälpen. Om du har rätt så är det ju synd att dom "kursade". Hade annars varit skoj att anlita en sån hantverkare ju. ;)
Kram på dig!!

Fred sa...

Jag vet ju faktiskt inte om jag har rätt, men det låter väl lite som om det skulle kunna vara så i alla fall. :-)