onsdag 28 juni 2006

Reaoffer

Ännu en dag med taskigt väder. En onsdag, mitt i semestern. Jag har dessutom för andra gången samma vecka chockat mig själv genom att vara klarvaken redan vid åtta. Vad göra?

Det lutar starkt åt en inventering av årets sommarrea, som jag hittills lyckats hålla mig ifrån. Jag vet exakt hur det kommer att bli:

1. Fred drar ner på stan under stadigt stigande adrenalinhalt.

2. Fred fnattar runt mellan butikerna som en iller på jetbränsle.

3. Fred fräser åt folk som inte har vett att låta honom få tillräckligt med svängrum. Kvinnor runt 50 är alltid värst när det gäller att armbåga och slåss om godsakerna. Till och med på herravdelningen (är heterosexuella män helt shoppingoförmögna?).

4. Fred stör sig på att "rea" ofta betyder "men vi har ju i alla fall sänkt priset en tia".

5. Fred hittar absolut ingenting värt att ha som är prissänkt. Åtminstone inte i rätt storlek, för som vanligt finns allt bara i L och XL.

6. Freds shoppingbehov har nått en punkt som kräver tillfredsställelse; han går loss på det nyinkomna, känner sig lite smålyxig och njuter av att det finns gott om plats i den delen av butiken.

7. Fred kommer hem med en jag-har-varit-på-rea-kvantitet av kassar, trots att allt är köpt till ordinariepris.

8. Fred vågar inte göra ett kontoutdrag på minst en vecka.

Inga kommentarer: