fredag 30 juni 2006

Det ÄR ok att vika ut sig!

Debatten om huruvida det är ok vika ut sig eller inte blåser återigen stark efter Tone Bekkestads väl påklädda utvik i Slitz och nu senast Pamela Andersons beslut att visa brösten till förmån för djurens rättigheter.

Som vanligt hörs höga röster i frågan. Media passar på att blåsa upp händelserna som "skandaler" och sedan är drevet i gång.

När jag funderar på saken kommer jag ner till frågor som Är det ok att vara stolt över sin kropp? eller Vem har rätt till min kropp?. Jag tycker att svaren är självklara. Det är självklart ok att vara nöjd och stolt över sin kropp, och ingen annan än jag har självklar rätt till den.

Om jag nu skulle ha en obetvinglig lust att flasha dasen för världen i ett glassigt magasin kunde ju någon försöka hindra mig. (Om nu någon skulle ha intresse av att publicera och se det hela är en HELT annan sak). Och om jag mot förmodan skulle hamna på en lista över Sveriges sexigaste skulle jag nog fan känna mig ganska nöjd.

Självklart har den industrin en baksida av utnyttjande och misär som jag såväl som de flesta andra tar avstånd ifrån, men varken Tone eller Pamela hör till den kategorin. Jag ser dem båda som starka och oberoende kvinnor och personer. Vem har rätt att ta ifrån dem rätten till sina kroppar?

När det gäller Tone hördes på flera håll att hon tappade i trovärdighet när hon vek ut sig. Så man kan inte samtidigt vara stolt över att man är snygg och samtidigt leverera morgondagens väder på ett trovärdigt sätt? Vem kom på det? I mina öron låter det inte som annat än nymoralistiskt tjafs och vanlig missunnsamhet och avundsjuka.

Inga kommentarer: