måndag 12 juni 2006

Grann(o)sämja

Ok, jag var segstartad idag, men nu flödar adrenalinet. Är så förbannad!

Jag bor i en hyresrätt sedan ett år tillbaka, i ett hus med ett tiotal lägenheter. De flesta som bor där är pensionärer, och ett par av dem är av sorten som skulle behöva betydligt mer stimulans än de får. Börjar få en känsla av att det är en och samma granne som står för allt strul. Jag hade till exempel inte hunnit bo i lägenheten i mer än ett par veckor innan en anonym granne sett sig föranledd att kontakta hyresvärden eftersom jag behagade spela musik hela nätterna igenom! Vilket inte på något sätt var eller är sant. Jag har ett heltidsjobb, jag går upp sex varje morgon. Hur fan skulle jag då kunna spela musik nätterna igenom?

En annan (eller om det är samma?) granne har vid tre tillfällen kommit till mig och informerat om vilka regler som gäller i tvättstugan, eftersom där varit ostädat, varit ludd i torktumlarfiltret, vagnar har stått på fel ställen. Jag har vid samtliga tillfällen påpekat för personen i fråga att jag inte tvättat på de aktuella dagarna. Då får jag höra att det MÅSTE vara jag, för så såg det minsann inte ut i tvättstugan innan jag flyttade in. Dessutom "vet man ju hur unga pojkar beter sig". Sanslöst! Bara för att jag är ny i huset och en ung pojke på dryga 30 är det mitt fel.

Fick ännu ett samtal från hyresvärden idag på morgonen, och det slår nästan rekord. En granne, som givetvis vill vara anonym, har ringt och påtalat det obehagliga i att jag ständigt vistas på min balkong endast iförd underkläder! Ska tilläggas att hyresvärden lät lätt besvärad av att framföra det här. Grannen hade uttryckt att mitt beteende gjorde att hon inte vågar utnyttja sin balkong. Herregud! Jag nära nog exploderade i luren.

För det första: Jag brukar inte vistas på balkongen i underkläder. Shorts eller badbrallor däremot, ofta och gärna. För det andra: Man har bara direkt insyn till min balkong från en annan balkong, den allra närmaste. På den balkongen sitter jämt kärringen som bor där och råstirrar. I synnerhet om jag är ute i bara shorts. Det är för övrigt samma kärring som tror att jag sunkar i tvättstugan. För att ha koll på min klädsel från andra balkonger måste man sträcka sig och krångla för att kunna se. Med andra ord ÄR det kärringen som har ringt och gnällt. Hon som blir så skrämd av mina badbrallor att hon sitter och fluktar varenda gång jag visar mig ute! Vad skulle hon vara rädd för? Låter mer som "vad gör du med mig, hoppas jag". Om hon nu är SÅ störd går det väl att titta åt ett annat håll?

Har god lust att börja näcka på balkongen i fortsättningen och köra en helikopter nästa gång jag ser kärringen. Men det är klart, det nöjet ska jag väl inte ge henne. Grymt frustrerande är det i alla fall, hon kan ju få för sig att hitta på vad som helst och sedan klaga hos hyresvärden!

Inga kommentarer: