lördag 3 juni 2006

Pingst och tungotal

God morgon!
Ja faktiskt, jag sitter här med morgonkaffet, fortfarande nyvaken. Behövde visst ordentligt med sömn. :)

Idag är det pingstafton. För de flesta är det en helg utan någon större innebörd. Ännu mindre nu, när annandagen inte är röd längre. När jag växte upp däremot var pingsten en viktig dag i min familj och i frikyrkoförsamlingen vi hörde till. Man mindes att Gud gav lärjungarna den helige ande som en hjälpare. Blir fortfarande illa berörd när jag tänkter på de mötena, fyllda med uppskruvat tungotal. Jag förstod det aldrig. Går det att förstå? Obeskrivlig rappakalja, med fördel framfört med stor dramatik.

De flesta har väl vid det här laget hört Carolas bedrifter inom tungotalet, men har ni insett att i en frikyrka är det där mer eller mindre vardag?

Så idag firar jag istället att jag är långt borta från den världen! Förresten, del II kommer snart, om någon är intresserad.

Inga kommentarer: