tisdag 27 juni 2006

Hur vet man att man är bög?

Har fått en del mail som respons på min blogg. Jättekul! De flesta tar avstamp i min komma-ut-historia ("Jag överlevde", som finns ute i min högerspalt) och några av dem innehåller frågor om homosexualitet. Tänkte därför leka lite sex- och samlevnadsexpert och publicera några av dem och mina svar här i bloggen. Självklart har jag tagit bort sådant som kan identifiera den som frågar. Det är alltså inte personen i filmen som har skrivit brevet typ. :)

Håll till godo, och kom ihåg att jag faktiskt inte är någon expert, svaren är bara min sida av saken.

Tjaa
Läste lite i din blogg om hur du blev bög och så. Jätteinteresant! Undrar lite själv om det, vet faktiskt inte om jag är lite bög eller hur det är. Hur vet man det?

Hej!
Egentligen borde svaret på din fråga vara ganska enkel. Eftersom du läst min blogg såg du kanske att jag visste, men att jag inte ville veta. Så kan det nog ofta vara, det är är inte alltid lätt att vara annorlunda.

Sedan kan man dessutom fråga sig hur viktigt det egentligen är att skaffa sig en etikett. Att man är heterosexuell, homosexuell eller något annat. Det viktiga är att du är du, att du är nöjd med det och mår bra. Jag brukar säga att jag är homosexuell, men mest för att det är bekvämt, för att slippa en lång förklarande utläggning. En etikett begränsar och utesluter, alldeles i onödan.

När jag tvingas förklara brukar jag använda min alldeles egna müsliliknelse. När jag går och handlar finns det alltid flera sorters müsli att välja på. Trots det köper jag nästan jämt min favorit, trots att flera andra sorter faktiskt är helt ok. Det kan dock tänkas att man någon gång skulle bli sugen på att prova en annan sort. Då är det bara att göra det valet den gången! Svårare är det inte.

Men ok, till din konkreta fråga. Du vill ju veta, så fråga dig ärligt: Vilka spanar du efter när du går på stan? Eller är ute på krogen? Vad dina blickar söker säger en hel del. Eller kanske ännu konkretare, vad finns i din tanke när du drar en tralla (hur många ord finns det för det förresten)?

Lycka till, vad du än kommer fram till!

Inga kommentarer: