söndag 27 augusti 2006

Vem av er är kvinnan i ert förhållande?

Bloggade i mitt senaste inlägg om en av de underliga reaktioner man kan kan få från omgivningen som bög. Blev ganska överraskad över att så många av er som kommenterade var överraskade över att folk faktiskt kan säga sådant. Men, i fall ni missat det; världen är full av folk som pratar innan de tänker, är fullproppade med fördomar och inte drar sig för att vädra dem. Lika bra att göra det bästa av det och unna sig ett gott skratt åtminstone. :-)

Visst har ni som kommenterat rätt i att det är bra mycket lättare att leva som homosexuell i dag än för bara några år sedan, men därifrån till att vara någon som behandlas och betraktas på lika villkor som alla andra är det trots allt ett ganska långt steg. Folk vet inte riktigt hur de ska bete sig, och det krävs ofta en firmafest för att de ska våga säga vad de tänker. Med alkohol i kroppen blir det sedan som det blir...

Tänkte bjuda på ytterligare en replik av det slaget man möter med jämna mellanrum. En sådan som de flesta bögar hört och skrattar gott åt. Följande utspelade sig på en fest på jobbet.

Det var en trevlig fest, god mat och alkoholen flödade. Jag satt tillsammans med två väl förfriskade kvinnliga arbetskamrater, stämningen var hög, vi skrattade och pratade. Plötsligt säger den ena, Berit, apropå ingenting alls: Alltså, hur är det egentligen, vem är egentligen mannen och vem är kvinnan i ert förhållande?

Hur länge hade hon klurat över det? Hur många sömnlösa nätter hade hon haft innan hon fick fram detta? Jag blir sällan svarslös, men detta var ett sådant tillfälle. Till att börja med; vad frågade hon egentligen? Om vem som är at the receiving end i sängen? Eller om vem det egentligen är som vaxar bilen och vem som sköter krukväxterna?

Den här gången behövde jag inte svara, för hennes väninna kom snabbt till undsättning: Vad är det för fråga? Ibland undrar jag vem som egentligen är man och vem som är kvinna i mitt förhållande också! Cementerade könsroller är helt tydligt också något det finns mycket kvar att jobba med anno 2006.

För att du ska slippa göra bort dig: En viktig poäng när det gäller bögförhållanden: Det finns ingen kvinna inblandad! Hepp, så var det avklarat, hoppas jag rett ut det en gång för alla. ;-)

//Fred - folkbildare

Inga kommentarer: