tisdag 10 oktober 2006

Jo, nog är jag en schlagerfjolla...

Nu gör den sig påmind igen. Den där schlagergenen som tydligen inte kan betvingas. Samma visa varenda år. I slutet av maj står schlager en upp i halsen och några schlagerfria månader följer. Trots det... idag när listan över nästa års låtar släpptes och Bert börjat rasa är det bara att inse: schlagercykeln startar om och jag sitter som klistrad på den.

Den 28 låtar långa listan känns vid en första anblick lite ospännande med förväntade artister som Andreas Lundstedt (Move), Magnus Carlsson (Live Forever), Jimmy Jansson (Amanda), Andreas Johnson (A Little Bit Of Love) och Nanne (Jag måste kyssa dig). Igen. Lätt gäspning. Inte ens en comeback av Anna Book (Samba Sambero) får förväntningarna att go wild. Inte än i alla fall, men det är ju som sagt några månader kvar.

Men det finns lite kul i den där listan i alla fall! En låt av favvisarna i The Attic som ska göras tillsammans med en "känd hemlig sångerska". På demon sjöng Drömhus-Therese. Låter spännande, jag gillar det hon gjort tillsammans med Stonebridge.

Och om en låt med titeln (Å) När ni tar saken i egna händer(!) ska framföras av After Dark så börjar det kännas riktigt bra igen. Riktigt melodifestivalbra i alla fall. Särskilt som den tydligen ska låta som en mix mellan Pet Shop Boys version av Go West och Madonnas Sorry. Ett rejält lass glitter, lite spejsiga scenkläder och några par löspattar på det så snackar vi Melodifestival!

Förutom dessa kan man bl.a. se fram emot(?) deltagande av Addis Black Widow (Clubbin), Jessica Andersson (Kom) (kan kjolen verkligen bli ännu kortare i år?), årets förmodligen mest ospännande comeback, Tommy Nilsson (Jag tror på människan), nytt försök från Sonya (För att du finns) och en duett(?) mellan Regina Lund och Fredrik Kempe (Rainbow Star).

Hans förra duettpartner Sanna Nielsen finns också med (Vågar du vågar jag), vilket jag faktiskt märker att jag ser fram emot. Underligt det där... att man byter musiksmak så där en gång om året. Eller riktar om den i alla fall. Sanna & Co är väldigt sällan inbjudna till min iPod annars.

Ahh.... jag känner det nu när jag skrivit... det börjar flöda, eurovisionadrenalinet! När släpps biljetterna?

//Fred - en riktig schlagerfjolla. Ibland.

Inga kommentarer: