söndag 8 oktober 2006

Gay-men - the last stand

Hade filmkväll igår med ett par polare, som också är bögar. Bland annat såg vi X-men - the last stand, som ledde till en stor diskussion. Först en väldigt kort sammanfattning av filmen, ifall du inte sett den och ska ha möjlighet att förstå vår diskussion: En stor del av världens befolkning är mutanter, dvs människor försedda med olika superkrafter. Ett botemedel som stoppar mutationerna utvecklas. Mutanterna kan nu välja att avstå sina superkrafter och bli som "alla andra". I stället används botemedlet i ett krig mot mutanterna för att stoppa fenomenet en gång för alla.

Efter filmen visade det sig att vi hade tänkt samma tanke alla tre. Hur hade det varit om man bytte ut filmens mutanter mot homosexuella? Tanken är inte långt borta. Jag tror nog att alla homosexuella någon gång har tänkt den, eller varianter på den. Om det hade funnits ett "botemedel", hade jag velat ta det? Tanken är helt hypotetisk, den förutsätter att homosexualitet är en sjukdom som kan botas, men ändå, den är intressant. Filmens upplägg ger åtminstone ytterligare en intressant följdfråga: Om det funnits ett botemedel, hade det funnits ett intresse av att använda det för att bekämpa homosexualitet?

I den första frågan var vi ganska överens. Ingen av oss hade velat "botas". Att vara homosexuell är en del av det som är jag. Om jag inte längre vore homosexuell vore jag inte heller längre jag. Visst är utanförskapet det innebär att vara bög ibland ganska tufft, men det väger lätt emot att ge upp sitt jag.

Samtidigt trodde vi också att det trots det skulle finnas åtskilliga som faktiskt hade velat ta botemedlet. För som samhället ser ut i dag, med de värderingar och attityder som finns, är det för många alltför tufft att acceptera att man är homosexuell. Det är svårt att göra statistik som belägger det, men jag är helt säker på att den orsaken hade gett stort utslag i självmordsstatistiken. För att inte tala om antalet som fortfarande sitter i sin garderob och inte vågar komma ut.

Nu är inte lösningen på det ett botemedel mot homosexualitet utan snarare ett botemedel mot de attityder och värderingar som gör att det ser ut som det gör.

Den sista frågan... skrämmande nog är svaret förmodligen ja. Det är tur att den är hypotetisk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja, det är inte en galen tanke. ian mckellen (förmodligen felstavat) som är med i filmen är ju bög, och han har pratat lite om samma grejer som du tar upp i ditt inlägg i någon intervju.

Fred sa...

hanna: Ahh... den intervjun har jag missat, men jag är inte överraskad, som bög tror jag nog att tanke ligger väldigt nära till hands.