lördag 8 juli 2006

SJ - en förkortning för idioti?

På onsdag ska jag åka till Skåne med tåg är det tänkt. Det var ett tag sedan sist, men jag minns vilken djungel det var att hitta rätt biljett till bästa pris. Men jag minns också att SJ relativt nyligen skröt om hur de röjt i djungeln av olika priser, så med gott mod gick jag in på deras hemsida för att boka biljett.

Det fanns åtta olika avgångar att välja på under onsdagen, och fem olika typer av biljetter. Eftersom jag vill åka billigt kollar jag priserna på Just nu-biljetterna för andra klass, som ska vara billigast.

På de åtta avgångarna har de sex olika priser! Och då har jag ändå bara kollat en biljettyp.

Det blir inte bättre när jag kollar priserna för en Just nu-biljett i första klass; på ett par avgångar är det billigare att åka första klass än andra klass. Logik?

Jag tröttnade och ringde upp för att beställa biljett istället. Jag berättar när jag vill åka och vart och påpekar att jag söker en billig resa.

Som förslag på billigaste resa får jag en som inte ens listas på hemsidan, och till ännu ett pris (som faktiskt var billigare än någon som fanns där).

Tack SJ för att ni gjort det så enkelt och överskådligt för oss!

Inga kommentarer: