lördag 22 juli 2006

För alltid 17 år

Igår kväll var min sista kväll i Skåne. Eftersom det dessutom var fredagkväll och jag inte hade lust att tillbringa den häckande i en förortsvilla med mina päron, som jag hunnit få en lätt överdos av, bestämde jag mig för att gå ut. På egen hand.

Det brukar jag aldrig göra annars, men är man på bortaplan kan man åtminstone inbilla sig att man gör ett snygg-mystisk-främling-intryck snarare än ett desperat-patetisk-singel-dito.

Visste inte riktigt hur man beter sig när man går ut utan polarna i ryggen, så det var bara att improvisera. Jag satte mig i baren, beställde en Frozen strawberry daquiri och försökte se avslappnat nonchalant ut medan utbudet spanades in.

Brudar i flock och par... killar i liknande konstellationer. Flera riktigt fräscha. De flesta mellan 25 och 35. Backslicken verkar för övrigt fortfarande funka på landsorten. Ett par killar verkade vara där på egen hand, så jag kände mig inte helt ensam om att vara där just ensam. De häckade liksom jag i baren.

Kände mig ganska snart uttittad. Eller snarare inspanad kanske, av ett par fräscha tjejer runt de 25. Försökte att inte uppmuntra dem alltför mycket, åtminstone inte på fel sätt, även om det vore kul med kontakt. Det ständiga dilemmat som bög på heterohak; uppmärksamhet är kul, men jag vill inte ge brudarna fel förväntningar.

De kom ganska snart fram och ville smaka min drink. Jag lät det funka, de verkade kul. Lite småprat senare frågade de om jag dansar. Jag tänkte vad fan, tog dem i vardera handen, sade "Vi tar reda på det!" och ledde ut dem på dansgolvet. Jag såg andra killars svarta blickar och log glatt.

Det blev startskottet för en riktigt bra kväll. Hade kul fram till stängning även om inte en kille, inte helt oväntat, såg mig som något annat än en konkurrent. Kanske inte konstigt när jag hängde med några av de fräschaste tjejerna på plats. Nånstans i dimman fick tjejerna förstå att vi hade killar som gemensamt intresse... vilket nästan verkade höja trivselfaktorn ännu mer för deras del också. Var lite osäker på hur jag skulle ta det haha...

När jag kom hem till päronen runt halv fyra mötte pappa mig:
- Du kunde väl ha ringt om du tänkte vara ute så sent!
Genast var jag 17 år igen istället för 30+... och lättad över hemresan kommande dag.

Inga kommentarer: