måndag 24 juli 2006

I'm queer, I'm gay, I'm homosexual...

...I'm a poof, poofter, ponce, I'm a bumboy, baddy boy, backside artist, bugger, I'm Bent. I am that arse bandit, I lift those shirts. I'm a faggot arse, fudge-packing, shit-stabbing uphill gardener, I dine at the downstairs restaurant, I dance at the other end of the ballroom, I'm Moses in the parting of the red cheeks. I fuck and I'm fucked, I suck and I'm sucked, I rim them and wank them and every single man's had the fucking time of his life. And I'm NOT a pervert. - Stuart Allen Jones i Queer as folk

Kom att tänka på det citatet när det började diskuteras i en annan tråd om vad man kallar... ja en sådan person.

Eftersom det här är min alldeles egna blogg talar jag för mig själv. Jag kallar mig själv bög, och inget annat. Går man tillbaka i tiden var det ett nedlåtande tillmäle till en homosexuell person, och det används fortfarande på det sättet ibland. Samtidigt är det ett uttryck som alltmer återtagits av de homosexuella, ungefär på samma sätt som nigger återtas av afroamerikaner.

Jag vet många med mig som gör samma sak, de flesta till och med, men också andra som aldrig skulle göra det, utan hellre kallar sig gay eller homosexuell.

Det är också helt ok att andra beskriver mig som bög (även om jag tycker det är en sekundär egenskap) - som jag ser det handlar allt om hur man använder begreppen.

Hoppas jag rett ut begreppen lite!

Inga kommentarer: