lördag 2 september 2006

Är homosexualitet normalt?

Fick en kommentar på mitt förra inlägg som nästan bara måste generera ett nytt inlägg. Den lät i sin helhet så här:

Lite undran o frågor:

"tycker du själv, personligen,...att det är normalt med s.k. homosexualitet?"

--- PS...i djurvärlden finns det "nog" inte så många s.k. homosexuella.. undrar varför egentligen...kan "Vi" ha såååå fel, och "de" sååå rätt? Tänk,...hua,...OM alla blir (eller vill bli) s.k. homosexuella,....vad händer med människosläktet? Ty vi kan väl inte leva på provrör år ut o år in? Hmm,...knepigt eller?
---DS.

MVH Iceblue_eyes

Ok Pelle, jag ska ta några djupa andetag och försöka svara så gott jag kan. Till att börja med är jag ingen expert, men en uppfattning har jag allt. Ordet normalt är jag lite småallergisk mot. Det betyder inget mer än det som står för de flesta. Med andra ord är det till exempel onormalt att vara svensk, det är onormalt att vara folkpartist och det är onormalt att vara man. Ordet missbrukas alltså rejält.

Och jo... det finns visst gott om homosexualitet bland djur. Det är till exempel inte länge sedan det skrevs en hel del om homosexuella pingviner i en viss djurpark, vilken minns jag inte. Vill du läsa mer finns det gott om läsning på nätet. T.ex. Sexualitet i djurvärlden av professor Sverre Sjölander vid Linköpings universitet. För egen del tycker jag dock det är lite underligt att överhuvudtaget dra paralleller till djurvärlden. Jag brukar t.ex. inte bedöma mina medmänniskors mat- och sovvanor i förhållande till hur djuren äter och sover. Ditt resonemang påminner om klassikern Miljarder flugor kan inte ha fel: ät skit!

Sen hade vi din fråga om vad som skulle hända om ALLA blev eller ville bli homosexuella. Till att börja med har jag aldrig träffat en enda heterosexuell person som verkat springa runt med en önskan att istället bli homosexuell, så den risken tycks minimal. Och då har jag ändå bortsett från faktumet att homosexuell inte är något man blir, det är något man är. Man väljer inte sin läggning.

All forskning jag har läst pekar mot att homosexualitet är en variation hos en stadig andel av mänskligheten, den varken ökar eller minskar. Sedan kan man ju undra om det verkligen skulle finnas någon som helst hotbild ens ifall andelen skulle öka, för så vitt jag vet verkar mänsklighetens storlek öka i raketfart, vilket borde vara ett större problem än att en viss andel föds som homosexuella. Kanske till och med vore bra om det föddes fler haha...

Så sammanfattningsvis: Nej Pelle, jag tycker inte det är särskilt knepigt. Det är inte normalt att vara homosexuell, och jag tror inte du behöver oroa dig för människosläktets utdöende, åtminstone inte till följd av homosexualitet.

//Fred - som nog ska dra ut på balkongen och ta sig ett fett primalskrik

Inga kommentarer: