fredag 22 september 2006

Nazisterna gör tv-reklam

Tog vägen förbi stormarknaden efter jobbet idag. Att man aldrig lär sig att fredag eftermiddag är helt fel dag för det! Kön till kassorna var minst sagt långa.

Precis framför mig stod en kvinna tillsammans med sin dotter i tioårsåldern. När dottern tröttnat på att driva mamman till vansinne genom att tigga godis fördrev hon tiden med att titta på den reklam som går runt runt runt i tvapparater som hänger ovanför kassorna.

Plötsligt ser jag hennes ögon spärras upp och hon utbrister högt och ljudligt:

- Mamma mamma! Nazisterna gör reklam på tv!

Modern hyssjar åt henne och förklarar att hon måste ha hört fel. Dottern låter sig inte bevekas utan hävdar envist att de sa att man skulle ringa nazisterna.

Jag blev nyfiken, och i brist på något roligare att sysselsätta mig med i kön började jag kolla reklam. Och där var det! Hon hade helt rätt! Plötsligt säger rösten i reklamen nämligen:

...ring din nazist....

Vilket vore ganska upprörande om det inte vore för att hon hade både rätt och fel. Reklammakarens budskap var egentligen:

...ring din assist- och servicepartner

Vilket ju faktiskt låter likadant! Stod och fnissade lite för mig själv där i kön. Med tanke på mitt förra inlägg känns det i alla fall skönt att se att det finns ungar som reagerar på sådant. :-)

Inga kommentarer: