tisdag 5 september 2006

Var stolt över att du är onormal!

I mitt förra inlägg hävdade jag att det är onormalt att vara homosexuell utifrån perspektivet att ordet normal inte står för något mer än det som gäller för de flesta. Det påståendet fick åtminstone en av mina läsare, Moonman, att gå i taket. Han skrev:

har läst din blogg ett tag och glatts över att en vettig bög ger uttryck för bra åsikter, men nu... tycker de är för JÄVLIGT att du skriver att det är onormalt att vara bög!! vi är väl för fan precis som alla andra. jag lever i radhus med min man, betalar skatt, handlar på stormarknad, är som vem som helst på alla andra sätt än det att jag lever med en man. skitkul om alla läst din blogg och fått vatten på sin kvarn. tack för ingenting!

Jag själv tycker att hans sätt att se på saken är motsägelsefull. För det första är hans utgångspunkt att orden normal och onormal är värdeladdade. Att vara normal är positivt, att vara onormalt är det inte. I mina ögon har de ingen sådan laddning.

Han har modet att, som det låter, leva öppet tillsammans med sin man, men inte att acceptera att han faktiskt inte följer normen genom att vara homosexuell. Att inte följa normen är ju per definition onormalt.

Varför denna rädsla för att vara onormal? I ett samhälle där personlig utveckling och självförverkligande hålls högt borde väl också normbrytande kunna ses som något positivt? Det betraktas som positivt att ha en personlig stil, trots att det ju faktiskt är onormalt! Det är till och med fult att vara normal, även om det inte uttalas med de orden. Många ser det som en social katastrof att komma till en fest iförd likadana kläder som en annan gäst, för att att ta ett vardagligt exempel. Alla vill vara unika, men ingen vill sticka ut.

Jag tycker oftast att begreppen normal och onormal är helt onödiga. Alltför många mallar begränsar och ringar in utan att egentligen ha något vidare syfte än att till dumhet förenkla och generalisera. I mina ögon är det lika onödigt, om än sant, att kalla homosexualitet för onormalt som att kalla radhusägande onormalt.

Så Moonman, när jag säger att homosexualitet är onormalt så ligger det ingen värdering i det, det är bara ett konstaterande av faktum. Jag är stolt över att vara bög, hur onormalt det än är. Sträck på dig Moonman, det är inte farligt att vara onormal!

Våga vara onormal!

//Fred - rejält onormal och rätt stolt över det

Inga kommentarer: