torsdag 31 maj 2007

Om bögar, män och aliens

I juninumret av QX påstår Ronny Larsson att vår crush på englandsettorna Maroon5's sångare Adam Levine intensifieras efter att han sagt att han önskar att han vore bög eftersom förhållanden mellan män verkar mer okomplicerade och att det inte uppstår kommunikationskrockar som i heteroförhållanden.

Ehh... Jag börjar snarare klökas när en heterograbb häver ur sig att Det kanske inte vore så dumt att vara bög, kombinerat med en drömmande blick som säger allt om hans föreställning av en tillvaro där man slipper fundera över toalettringar, PMS eller över var pizzakartonger och smutsiga underkläder bör hamna, tillsammans med en snubbe att dricka bärs framför Tipsextra med, som man kan knulla på när man... eller nä förresten, han kommer inte så långt som till det sista.

Men resonemanget bygger på en fet jävla myt. Man har inte relationer med kön, man har i första hand relationer med individer. Det är i det mötet krockar kan uppstå. Att man sedan attraheras av individer av ett visst kön är en helt annan sak. Killar är aliens. Var och en på sitt sätt. Somliga är riktigt heta och ganska fantastiska, men fortfarande - aliens. Obegripliga och oemotståndliga på samma gång.

Jag hade inte blivit ledsen alls om Levine verkligen vore bög - han är en rätt het alien. Men det skulle inte göra någon skillnad. Han vore fortfarande en alien.

//Fred - vars crush inte intensifierats

10 kommentarer:

Afreakofnature sa...

Du har alldeles rätt. Har bott med tjejer och killar och till slut blir det nästan könlöst. Vad är jobbigast - ett par kallingar på radioantennen eller en behå i kylskåpet? Man får ta det som det är - friktionsfria relationer är sällsynta - det borde mr Maroon ha lärt sig, men han har kanske inte så mycket att jämföra med. Teach him, tiger :)

kazarnowicz sa...

Fred: Det där är bara Ronny som speglar sitt undermedvetna önsketänkande om att få konvertera en hetrograbb till bögvärlden.

Man kan ju tycka att QX (eller Ronny, då då) skulle sett den infallsvinkeln istället. Den är ju trots allt rätt uppenbar.

Liksom mitt ogillande av QX. Jag ska sluta nu :-)

Mats "Shirou" Johansson sa...

Jag vet inte vad jag ska säga, lättast är att se kärleken som två saker. Först kommer det man först måste tackla; ens sexuella preferenser. Sedan kommer det andra; att hitta en individ som man kan älska inom ens sexuella preferenser. Jag tror att det inte fungerar så bra om personen inte stämmer överens med båda delarna.

Men det är min syn på det hela, och det där med att bögar skulle ha det lättare... johojsan tjollehoppsan, jamentjenare visst. :P

Oswald sa...

Okej. Följdfråga då:

Du menar att en heterokille som säger att han ibland önskar att han vore bög inte på något sätt gör dig lite mera positivt inställd till den killen, bara för att du inte köper hans resonemang.
Okej.

Men med tanke på att de flesta amerikanska artister snarare vräker ur sig saker om att de vill döda bögar, är det ändå inte en liten lättnad att höra att någon tänker sådär istället...även om människor med din (och min) erfarenhet av killar såklart vet att det inte stämmer?

Själv köper jag klart ditt argument om aliens rakt av - men jag tycker samtidigt lite bättre om Adam Levine för att han vågar säga att han som heterosnubbe tänker så.

Men klöks du på.
Det vore dumt om människor köpte Ronnys åsikt rakt av och trodde den var genrell för alla bögar bara för att den stod i QX. Som vanligt.

Anonym sa...

Men vad fan. Det handlade väl inte främst om den meningen? Han sa ju även att han uppfostrats med att personlighet är viktigare än sexuell läggning. Det var det som var det stora.
Att sen en stor manlig amerikansk heteroartist kan säga saker som att han önskar att han vore bög ibland är väl inte så jävla negativt? Med tanke på hur homofobt det landet är så är det väl bra att bara säga nåt sånt?
(Dessutom tycker inte jag att det är en felaktig tes eftersom jag ser betydligt mycket mer kommunikationskrockar i mina heterovänners förhållanden än i vänners bögförhållanden. Men det är en helt annan story).

Och Micke, ja det är rätt uppenbart vad du tycker om QX och mig nu. Börjar faktiskt bli rätt underhållande.

Fred sa...

micke: Haha... ok, det får vara din tolkning. :) Jag tycker QX är helt ok - om man tar den för vad den är och inte försöker att se den som något mer än så.

oswald & anonym: Nänä... ni har nog missuppfattat min poäng. Det är självklart trevligt att Levine verkar vara en avslappnad och openminded kille. Det ifrågasätter jag ingenstans i inlägget.

Däremot suger hans motiv. Dels ger de en felaktig bild av homoförhållanden (som enligt den bild jag har innehåller minst lika många, om än kanske andra, kommunikationskrockar som heteroförhållanden) och dels framställer de honom som konflikträdd i en relation - vilket gör honom rätt oattraktiv i mina ögon.

Så jo... jag fortsätter med gott samvete att klökas - inte på Levine, han verkar vara en hyvens kille, men på hans taskigt underbyggda uttalande. :)

Anonym sa...

Bifalles!
Han vill ju bara sälja plattor. Få köpstarka bögfans. Bah!

Oswald sa...

Jodå.
Jag kan absolut förstå vad du menar.

Jag är nog bara själv så pass ytlig att min välvilja ökar för en snubbe som kan säga en sådan sak i rådande klimat, än att jag drar växeln ett steg längre och börjar tänka "att OM han nu VAR bög så skulle jag ändå inte vilja vara ihop med honom där för att..." - och därför tycker sämre/samma om honom för det.

Vi är nog bara olika där helt enkelt.

Förövrigt är mitt mål att innan året är slut ha placerat Torpeden, Närabögen och QX-Ronny på samma fest. Jag tror jag skulle ha riktigt roligt där. :)

Fred sa...

oswald: Jag blir väldigt välvillig när han berättar att han är openminded och inte tycker läggning spelar roll. Det tar stopp när han påstår att han skulle vilja vara bög eftersom bögars förhållanden är okomplicerade och konfliktfria. Men INTE för att det skulle göra att jag inte skulle vilja vara ihop med honom. Jesus, det finns ju liksom ändå inte på kartan haha... utan för att det ger en felaktig bild av bögförhållanden och för att det stör mig som tycker att det alldeles för ofta krockat på rätt ordentligt i de förhållanden jag haft. Typ så.

Men ditt mål för året köper jag rakt av! Det skulle kunna bli en höjdarfest. :)

Tor Billgren sa...

Det här har jag tänkt på länge. QX:s pinsamma svärmande runt heterokillar och deras sanslösa upprymdhet så fort nån höjdhoppare, hockeyspelare eller programledare yttrar några metrosexuella plattetyder typ "Ja bögar är ju mycket bättre på att festa", "...bra smak..." etc. Har inte läst nya QX, ska ge mig på jakt. Sen blir det bashing...