måndag 28 maj 2007

Hatbrott med yxa

En kvinnlig anställd på RFSLs kontor på Sveavägen i Stockholm överfölls idag oprovocerat och inför flera vittnen av en man med yxa. Han var tydligen där som besökare, men efter några frågor om verksamheten drog han alltså fram en yxa. Kvinnan rapporteras dock må efter omständigheterna bra. Hur bra nu det kan vara. Fy fan vad förbannad jag blir!

Förbundsordföranden Sören Andersson menar att det är svårt att se det som något annat än ett hatbrott:

...om man packar ner en yxa och beger sig hit är det ju svårt att utgå från något annat än att det är just ett hatbrott.

Och jo, det är svårt att inte ge honom rätt i det konstaterandet. Ger man sig av från Göteborg med en yxa till RFSLs lokal i Stockholm, med låst dörr flera våningar upp i huset, skaffar sig en ursäkt för att bli insläppt och slår yxan i skallen på den som står närmast så är det ingen slump att han har hamnat just där. Även om raljerande sådana spekulationer tydligen förekommer i bloggosfären. Skrämmande!

Inte minst i ljuset av beskedet häromdagen att hatbrottskursen inte längre kommer att vara en del av polisutbildningen från och med våren 2008. HUR kan det motiveras?

Uppdatering: De första förhören ger enligt SvD vid handen att det verkligen rör sig om ett hatbrott. Mannen ska ha sagt att han ansåg att RFSL sponsrade bögar och att det därför var rätt att ge sig på dem. Attacken var alltså riktad mot RFSL, inte den utsatta kvinnan personligen.

Andra bloggar om: ,

Media: DN, SvD, Expressen, Aftonbladet

//Fred - förbannad som fan

13 kommentarer:

Mats "Shirou" Johansson sa...

Går inte alls att motivera på något bra sätt. Även om det är hatbrott eller inte så är det ett fruktansvärt brott och förövaren ska straffas därefter.

Ibland undrar man vart intelligensen ligger då det kommer till brott som direkt påverkar andra fysiskt.

Mats "Shirou" Johansson sa...

Ehm, en liten ändring till min kommentar. Båda åsikterna flöt liksom ihop. =P

Den där kursen är säkerligen användbar, så att de tar bort den är ju inte bra och går inte att motivera. Sedan huruvida det nämnda brottet är ett hatbrott eller inte spelar inte så stor roll, det är ett hemskt brott i vilket fall som helst.

Så. =P

Tommie Nygren sa...

"Och jo, det är svårt att inte ge honom rätt i det konstaterandet. Ger man sig av till RFSLs lokal flera våningar upp i huset, utrustad med en yxa och skaffar sig en ursäkt för att bli insläppt (dörren står inte på vid gavel) så är det ingen slump att han har hamnat just där. Även om sådana spekulationer tydligen förekommer i bloggosfären. Skrämmande!"

Jag har själv spekulerat i att givet den knapphändiga informationen så kan det absolut ha funnits andra motiv än hat, om inte annat för att vi idag, nu, inte känner till motiven. Om du har ett motiv, vilket som helst, för att skada någon med en yxa, då har du ju skäl att gå upp i RFSLs lokaler, eller hur? Och seriöst, är det bara jag som tror att även homosexuella kan utsättas för våld av ANDRA skäl än att de är homosexuella? T.ex. av en närstående, en partner, en affärskompanjon osv.

Min kritik handlade om att Sören i princip äskade pengar och inflytande när en medarbetare blivit neryxad. Utan att ha på fötterna.

Jag tycker det är skrämmande att du tycker det är skrämmande att folk spekulerar, innan man vet, om vad som kunnat ligga bakom detta dåd. Jag tycker det är mer skrämmande att du "vet" att det var ett hatbrott, att Sören "vet" att det var ett hatbrott. Innan man faktiskt vet.

Polisen får jobba efter vilka hypoteser de vill men händelseförloppet "nerslagen på RFSLs lokal" ger INTE "hatbrott". Det är förmodligen mycket troligt och jag tycker det är förjävligt. Men logik och sanning är skilt från tyckande.

Peace.

Fred sa...

the Lava Eater: Självklart kan homosexuella utsättas för brott av andra skäl. Men av de, visserligen få, detaljer som släppts har jag svårt att se andra motiv.

"Efter att ha ställt några frågor om verksamheten ska han ha dragit fram en yxa och attackerat kvinnan." Så står det i DN. Det tycker jag utesluter att han skulle vara någon närstående, partner eller bekant. Vilka tänkbara motiv kan du se?

Dessutom vet Sören med största sannolikhet detaljer om det inträffade som ännu inte är släppta till media. Det finns ju tydligen åtskilliga vittnen till det inträffade på hans arbetsplats.

Och på vilket sätt kan det ses som ett äskande av pengar att, mer eller mindre säkert, anta att det rör sig om ett hatbrott?

Anonym sa...

POSTAT AV: MACHO_ALI



Jag kan inte tycka synd om den här tjejen. Hon va på fel plats, vid fel tillfälle och den valde hon själv. Man måste förstå att om man jobbar FÖR saker som många tycker illa om så får man fiender. Okej det är fel att slå tjejer, men hur vet vi att det va en "tjej" som han slog med yxan? På homo-plejset så lär det ju va rätt svårt att avgöra sånt hehe ayesh fatta jag är TRÖTT på allt sånt här! Kan ni inte lägga ner med era "HTB" och sånt shiet?

Tor Billgren sa...

Jag skulle vara ytterst försiktig med att ropa hatbrott innan mer information om fallet har framkommit. Min personliga instinkt talar istället om ett vansinnesdåd, röster i huvudet, ett jag sökte psykhjälp igår men blev hemskickad-brott. Men vi får se.

Fred sa...

Macho Ali: Ditt inlägg får nog allt tala för sig självt. :-)

tor billgren: Nja... nog finns ett visst litet utrymme för att det inte kan rubriceras som ett hatbrott. Men, rätta mig om jag har fel, att det är ett vansinnesdåd utesluter väl inte att det samtidigt är ett hatbrott?

Som jag ser det kan det mycket väl röra sig om en psykiskt sjuk människa som begått mordet, men om det är ett hatbrott eller inte grundas ju på motivet. Varför gav sig den psyksjuka människan på personal på just RFSL?

Fröken Sverige sa...

Om man låter muslimer välla in i landet, så kommer detta att öka.

Innan har det kanske varit nazister som varit det största hotet mot "oliktänkande". Men det har mest berott på att vi inte haft den mängden muslimer i landet innan.

Enligt islam är homosexualitet en synd. I islamska länder stenas och hängs homosexuella ständigt.

Och muslimer går hand i hand med nazisterna. Både i denna fråga och många andra frågor.

De stred bland annat sida vid sida, under andra världskriget. Idag har nazisterna möten i Iran.

Och i Rosengård vajar flaggor med hakkorset med jämna mellanrum.

Vi måste visa att vi INTE godkänner denna återgång till medeltiden.

Mvh

/FS

Fred sa...

fröken sverige: Det här skulle kunna bli en riktigt lång kommentar, men jag nöjer mig med att konstatera att jag inte köper din rigida enögda antimuslimska hållning.

Tor Billgren sa...

Fröken Sveriges högsta önskan är att vara dissident. Hon sitter bakom tangentbordet och koketterar med sina "förbjudna" och "politiskt inkorrekta" åsikter, som i själva verket är så lama och utslitna att inte ens den mest grälsjuke orkar lyfta ett lillfinger för att polemisera.

Anonym sa...

Genom hela mediadiskussionen om det inträffade, som gtivetvis är hemskt på flera olika sätt, så har det fastnat hos mig det här med att skriva att en kvinna blivit huggen i huvudet med en yxa, och sedan skriva att hon mår efter omständigheterna bra? Och som topping att hon skulle genomgå skallröntgen. Huggen i huvudet med en yxa!?

Men så läser jag kommentarerna av machosnubben och bimbofröken här och inser att jag hänger upp mig på helt fel saker. Och jag tycker mig se att sådana åsikter tränger sig fram mer och mer.

För inte så länge sedan sa man att det var märkligt att så många gav sitt stöd till främlingsfientliga partier/grupper, men att ingen man kände kände nån som hade såndana sympatier. För mig är det fortfarande så, men jag börjar tro att jag lever för isolerat...

Anonym sa...

Jag hade tänkt skriva en kommentar på det hemska som hänt när jag inser att hatet visst flödar fritt mot både den ena och den andra gruppen i vårt sammhälle.

Man behöver ju bara analysera svaren här lite snabbt för att förstå

a.) hur det kommer sig att hatbrott begås... (tänker ni ut alla dessa fördommar helt själva eller kan man lära sig dem någonstans?)

b.)varför det verkligen behövs en hatbrottsgrupp inom polisen.

Måste säga att jag tycker att det är lite tragiskt att det finns människor som försöker hitta en massa skäl till varför det inte skulle vara ett hatbrott. Och att säga att kvinnan i princip får skylla sig själv..?! Där tar mina ord slut...

Det finns INGET som berättigar en yxa i huvudet!

/Mor

(väljer att vara anonym idag eftersom man tydligen kan få en yxa i huvudet om man tycker om människor som tycker om människor...)

Fred sa...

Sven och Anonym: Ibland behöver man inte argumentera särskilt mycket. Opponenternas uttalanden säger allt.

En hatbrottsgrupp behövs definitivt inom polisen!